Google Analytics Alternative 'BILLIE! Lady sings the blues' zit vol emotie - Theaterparadijs het online theatermagazine

BILLIE! Lady sings the blues vol emotie



Wie is er ooit wel eens in Het Dakota Theater in Den Haag geweest? Midden in de wijk Morgenstond, vlakbij het Zuiderpark, ligt dit kleine en intieme theater. Straks kom ik erachter dat dit theater een perfecte locatie is voor de première van de voorstelling “Billie! Lady sings the blues”. Om van mijn avond een compleet beeld te kunnen vormen ga ik al vroeg naar Den Haag om aanwezig te kunnen zijn bij de inleiding van de voorstelling die door Michael Varekamp en Wiboud Burkens gegeven wordt. Alle beschikbare stoelen zijn bezet en de beide heren schuiven maar een tafel bij zodat ze daarop kunnen gaan zitten.

Billie the lady sings the blues foto Andy Doornhein 9103
Billie the lady sings the blues foto Andy Doornhein 9104

Inleiding
In de inleiding vertellen Varekamp en Burkens op een relaxte manier om beurten hoe “Billie! Lady sings the blues” tot stand gekomen is en welke insteek ze hebben gekozen om het levensverhaal van Billie Holiday te vertellen. Het wordt geen verhaal over het moeilijke en zware leven van Holiday vol drank, drugs en ellende. Maar het wordt een verhaal waarin de ontwikkeling van haar muziek in de loop van de tijd zich heeft ontwikkelt. De setting waarin dit gebeurt is de kleedkamer waar Holiday en haar bandleden gedurende de tour door de Verenigde Staten hun tijd doorbrengen. In de steden waren dit de gewone kleedkamers van het theater maar op het platte land was dit een tent die ergens werd neergezet. Burkens heeft over het maken van die tent een leuke anekdote.

Als kleine producent moet je werken met kleine budgetten. De uitdaging van Varekamp en Burkens is dan ook iedere keer om met zo min mogelijk geld een mooi decor neer te zetten. Hiervoor struinen ze de Haagse Markt en kringloopwinkels af. Bij een kraam met stoffen zien ze precies het materiaal wat ze nodig hebben voor het maken van de tent en ook nog eens spotgoedkoop. Meters en meters katoen worden er aangeschaft. Eén probleem, de lappen katoen zien er natuurlijk wel heel erg nieuw uit. Regiseur Monique van Hinte heeft een goede tip. Gooi de lappen katoen in een bad, smijt vijftig theezakjes erbij en laat de boel een tijdje weken. En voila daar zijn de oude lappen. Maar de stof moet ook brand vertragend zijn. Wie kan daar het beste advies overgeven dat is uiteraard de brandweer. Voor € 100,- is brandvertragend impregneervloeistof aangeschaft en zijn de lappen daarmee behandeld. Tijdens het monteren van de voorstelling wil een technicus van het theater in Dordrecht toch even checken of de stof echt wel brandvertragend is. En wat denk je? Dat was die niet zo. De lappen kunen meteen de vuilnisbak in. Gelukkig bestaan er winkels waar je complete “oude” stoffen kan kopen en speciaal voor gebruik in het theater. Die blijken ook niet erg duur te zijn. Door de verhalen is de sfeer nog optimaler geworden dan dat die al was.

Het resultaat van de tent en de zoektochten op de Haagse markt hebben geleidt tot een zeer sfeervol decor. Bij binnenkomst in de zaal klinken de klanken van de muziek van Billie Holiday, De bandleden komen één voor één de “kleedkamer” binnen en begroeten elkaar. Ik word beetgepakt en meer dan zestig jaar terug in de tijd gegooid. De kleedkamer is voor iedere artiest een tweede huis. Collega’s zijn de tweede familie waar lief en leed mee wordt gedeeld. In deze voorstelling lopen twee tijden door elkaar heen. Het heden en verleden worden gebruikt om bruggetjes te slaan tussen de verschillende verhalen en liedjes. Zo kan een anekdote beginnen in de huidige tijd om te eindigen bij één woord dat meteen de aanleiding is voor een gesprek in het verleden. Een briljante vondst waardoor je het gevoel krijgt om vanavond ook een deel van de familie te zijn.


Billie the lady sings the blues foto Andy Doornhein 9178

Voorstelling
De verhalen en teksten zijn heerlijk om naar te luisteren, maar het gaat om de muziek. Billie Holiday legt in haar tijd de basis voor een nieuwe interpretatie van de Jazz muziek. Een stijl die menig zangeres heeft geïnspireerd tot en met Amy Winehouse aan toe. Haar stemklank is rauw en dramatisch. Vooral richting het einde van haar leven wordt haar stem nog rauwer en horen we meer en meer de invloeden van haar zware leven. Joy Wielkens speelt de rol van BillieHoliday, beter gezegd, ze kruipt in de huid van Holiday. En dat doet ze bijzonder goed. Zonder heel erg in details te treden weet ze me te doordringen van het leven van Holiday. Met het openingsnummer “What a little moonlight can do” is het leven nog prachtig en schitterend en is ook bij Wielkens haar stem nog licht en melodieus. Naarmate de voorstelling vordert horen we meer een meer hoe het leven van Holiday verandert met als prachtige apotheose het lied “I am gonna live the life I am gonna sing about” waar de ellende en wanhoop vanaf druipt. Naast al de prachtige nummers, die door Wielkens worden gezongen, word ik getrakteerd op muzikale cadeautjes die een mooi beeld geven van de muziekstromingen in die tijd. Jazz en Blues nummers wisselen elkaar af en de solo’s van Erik Kooger (drums), Harry Emmery (contrabas) en Wiboud Burkens (hammond en piano ) zorgen ervoor dat er rillingen van genot over mijn rug lopen. Een van de jazzstijlen uit de periode van Holiday is Scattering. Een techniek die Dizzy Gillespie perfect beheerst maar Michael Varekamp kan er ook een houtje van. Zonder zaalversterking vertolkt hij het nummer “Ool ya koo”. Wat een volume en wat een ritme.

De voorstelling “BILLIE! Lady sings the blues” is zoveel meer dan een impressie over een deel van het leven van Billie Holiday. Het voert je mee door de historie van de blues- en jazzmuziek en laat je op een bijzondere intieme manier genieten van al dat moois dat in die tijd is ontstaan.



Klik hier voor de speellijst

 

 

 

 

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information