Google Analytics Alternative Snorro in remake nog steeds heldhaftig kolderiek


In een uitverkochte Grote Zaal van de Rotterdamse Schouwburg brengt het RO-Theater een 'volledig nieuwos' versie van 'Snorro'. Na het overweldigende succes van 'De Gelaarsde Poes' en de 'Woefsidestory' zijn de verwachtingen ooggespannen. Zeker nu de RO-sterren Alex Klaasen, Arjan Ederveen en Maarten Heymans niet aan deze cast zijn toegevoegd. We zullen het deze avond moeten doen met good old Sylvia Poorta, Dick van den Toorn, Meral Polat, Bas Hoeflaak en Han Oldigs. Het blijkt dat de overbekende ingrediënten van echt RO-theater overduidelijk zorgen voor een heerlijke avond, onafhankelijk van de acteurs en actrices die voor een voorstelling worden ingezet. Overbekende ingrediënten zijn de vele decorwisselingen, het taalgebruik, een bekende legende in een modern en humoristisch jasje en een avondvullend scherp gevoel voor timing. Deze bestanddelen zijn ook in deze vernieuwde versie van het in 2009 eerder uitgebrachte Snorro in overvloed, maar ook voorspelbaar aanwezig.

Het verhaal gaat over Don José die met zijn vader in het plaatsje 'Burrito' woont. Don José lijkt een verlegen, teruggetrokken jongen, maar verandert bij tijd en wijle in de charmante, heldhaftige en allesdurvende 'Snorro'. Hij neemt het op voor de armen en komt in actie bij onrechtvaardigheid. En onrecht is er genoeg in Burrito, waar de gemene 'El Commandante' voor de rust en veiligheid zou moeten zorgen, maar ondertussen zijn macht misbruikt. El Commandante ziet in Snorro een groot concurrent en tegenwerker van zijn regime. Bovendien is Snorro een rivaal in El Commandantes liefde voor de prachtige Conchita. Genoeg onderdelen dus voor een avondvullend liefdesverhaal met een goede afloop.

Wat 'Snorro' een goede voorstelling maakt, zijn het tempo, het spel en de vlotte toon van het verhaal. Waar ik me kan herinneren dat 'De Gelaarsde Poes' onnodig lang duurde, behoudt 'Snorro' vaart. Het is pauze voor je het weet en ook na de pauze is er geen scène die op overbodigheid betrapt kan worden. Ook in deze productie heeft schrijver Don Duyns slim gebruik gemaakt van de actualiteit. De bende van El Commandante wil rijk worden met het roven van suiker. Maar tegenwoordig wordt onze jeugd in alle talen overtuigd van het feit dat suiker gif is en het RO-Theater speelt daar handig op in. Net als op de  hype van het onderhouden van je eigen moestuintje.

Het is en blijft ook knap hoe een groep van zeven acteurs en zes muzikanten de hele avond weet te vullen met verkleedpartijen en gedaanteverwisselingen. Voor theatertechnici zal een weekje RO-Theater ook echt topsport zijn, want met de vele changementen is achterover in je stoel zitten wachten tot de avond voorbij is geen optie. Deze changementen lijken, op een enkele open rits na, vlekkeloos te verlopen, maar tegelijkertijd lijken de spelers zich nog steeds te trainen in die onderlinge samenwerking.

De cast van 'Snorro' is onverminderd sterk. Dick van den Toorn vertolkt de titelrol op een hele leuke en vertederende manier. Vanaf het begin bouwt hij een hechte band op met het publiek. Meral Polat blijkt over een prachtige stem te beschikken, waarin ze in zowel het Zuid-Amerikaanse als Europese repertoire van alle markten thuis lijkt te zijn. Han Oldigs is nieuw aan het RO-firmament. De rol van de wat asociale tante Esmeralda zet hij koddig neer en het duurt tot na de pauze voordat ik in de gaten krijg dat hij ook de rol speelt van de überschattige Sergeant Manuel. Bas Hoeflaak heb ik ook niet eerder gezien in een RO-productie, maar hij is een overtuigend vieze slechterik. Goede vondst is ook Erwin Dörr die de stunts van Snorro voor zijn rekening neemt en af en toe het huishouden van Don José en zijn vader komt opschudden als hij als personal trainer gewapend met een gettoblaster ten tonele verschijnt. De muzikanten van het straatorkest 'Mariachi Tierra Caliente' maken het plaatje compleet. Hun muzikaliteit is een absolute kers op de Mexicaanse taart.

'Meer van hetzelfde' en het geëtaleerde 'seksisme' zijn wat mij betreft de puntjes van kritiek. Qua opbouw van de voorstelling lijkt regisseur Pieter Kramer op een beproefd recept te leunen. Terecht, want het blijft leuk en succes blijft verzekerd. Of je nu naar 'In de ban van Broadway' kijkt of naar een RO-productie. Maar voorspelbaar is het dus wel.

Ook qua seksualiteit krijgt de kijker het van meet af aan flink voor de kiezen. El Gringo krabt in zijn intro al openlijk aan zijn kruis, het mouwtje van Conchita's blouse trekt ze flink omlaag en Tante Esmeralda en de vader van DonJosé komen op een gegeven moment met de onderbroek op de knieën en open gulp uit de slaapkamer. Het jonge publiek in de Rotterdamse Schouwburg weet prima waar het over gaat, maar het geeft als ouder wel te denken of je deze voorstelling geschikt acht voor een theaterbezoek. Dat zal voor iedereen verschillen.

Waar het RO-Theater een nieuw gat in de markt heeft weten aan te boren, is de inzet van groepen kinderen tijdens de voorstelling. Het RO-Theater schrijft verschillende ballet- en dansscholen aan in de regio's waar de productie in de theaters gaat draaien. De kinderen studeren dansjes in met een dansdocent van het RO en met hun eigen dansdocenten en op de data van de uitvoeringen worden de kinderen in verschillende scènes ingezet. Dit werkt heel komisch. Ze dansen met Conchita en verlevendigen het decor van de Pampa als ze als levende cactussen in het decor figureren. Voor de kinderen zelf is dit natuurlijk  fantastisch om mee te mogen maken en er zitten niet voor niets zoveel trotse ouders en grootouders in de zaal.

'Snorro, de gemaskerde held' is tot eind maart in verschillende theaters in Nederland te zien. Voor meer informatie kunt u kijken op www.rotheater.nl.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information