Google Analytics Alternative Soof de Musical stelt teleur

Soof de Musical stelt teleur

Na het succes van twee films en een tv serie ging in het Chassé Theater in Breda Soof de Musical in première. De keuken van Soof is het middelpunt van de culinaire voorstelling. Een gedeelte van het publiek zit ook op het toneel en krijgt regelmatig eten uit de keuken geserveerd.

Het verhaal van de musicalversie is gebaseerd op de eerste film. De chaotische Soof zit in een relatiesleur met haar man en verliest het contact met haar gezin als haar culinaire talent wordt ontdekt voor tv door Winston Post, die zichzelf speelt. Maike Boerdam speelt Soof. Haar spel is rommelig en de grappen komen niet aan. Milan van Weelde valt positief op als Poolse bouwvakker en ook Leontien van Moorsel weet haar grappen over te brengen. Door de vele mensen op het toneel zijn de scènes vaak chaotisch, maar niet op een positieve manier. Er gebeurt teveel terwijl er eigenlijk niks gebeurt en de kinderen rennen continue het toneel over.

Helaas pakt de musicalversie niet goed uit. Het script is langdradig, de karakters blijven vlak, de humor is plat (a blowjob a day keeps the lawyer away). Daarnaast is het de vraag of het past, een liedje over een blowjob in een familiemusical en het toneelbeeld oogt eenzijdig. Gelukkig leeft de voorstelling voor de pauze een beetje op als de relatiecrisis tot een hoogtepunt komt tussen Soof (Maike Boerdam) en Kasper (Noël van Santen). Bij het nummer ‘Waar gaan we naartoe’ voel je voor het eerst emotie en word je even de voorstelling in getrokken.

Het kan de voorstelling niet redden. Ook na de pauze blijft het rommelig met weinig verdieping van de personages. De muziek is licht rock en ondersteunt de verhaallijn onvoldoende. Soof de Musical pakt niet goed uit, wat jammer is gezien het succes van de vorige uitvoeringen op het witte doek en tv. De catering voor, tijdens en na de voorstelling daarentegen is uitmuntend en versterkt de theaterbeleving.

Kijk hier voor meer informatie en kaarten.

Gezien op 18 november, Chassé Theater Breda