Google Analytics Alternative Esmée Dekker betovert als 'Evita Duarte de Perón' het publiek

Esmee Dekker betovert als Evita Duarte de Perón het publiek

Het requiem is voorbij en daar staat ze. Esmée Dekker speelt haar première als Evita Perón voor een compleet uitverkochte Goudse Schouwburg. Het lijkt wel of de spanning in de zaal, voor dit moment, groter is dan bij Dekker zelf. Spat zuiver en zeer zelfverzekerd zingt ze haar eerste liedje. Alsof dit niet haar eerste maar al haar honderdste voorstelling is. En dit niveau blijft ze de gehele voorstelling volhouden. De musical Evita is qua spel en zang niet bepaald één van de makkelijkste voorstellingen om te spelen. Dekker laat vanavond zien wat een groot talent zij is. Haar spel is zeer geloofwaardig en haar zang is van een ongekende schoonheid. Haar vocale bereik is groots evenals haar volume. Haar warme uitstraling past perfect bij deze rol.


Evita Esmee foto Andy Doornhein 5223

Producenten Hans Cornelissen en Ruud de Graaf moeten wel zeer in hun nopjes zijn. Brigitte Heitzer en Esmée Dekker die beide,  op hun eigen wijze, Evita Perón tot leven wekken. Twee actrices die zeker niet voor elkaar onder doen. Dan de tweede verrassing van de avond. Willemijn Maandag heeft haar première als minnares van Juan Perón.  Haar uitvoering van het liedje “Een grote koffer” raakt mij diep in mijn ziel. Als je in een kort moment even al je emoties mag overbrengen op het publiek is dat Maandag uitstekend gelukt. Het daverende applaus was dan ook meer dan terecht. Ook dit liedje is erg mooi vertaald door Daniël Cohen.

De musical Evita bestaat natuurlijk niet alleen uit Dekker en Maandag. Ik heb eens met wat extra aandacht gekeken naar andere details van deze productie. Over het spel en zang is al een mooie vijf sterren recensie geschreven door Hans van Oort en gezien mijn kwalificatie kan ik het met hem alleen maar eens zijn.


Evita Esmee foto Andy Doornhein 5226

Tango
Deze dans loopt als een rode draad door de voorstelling. Chiara Re geeft met haar choreografieën de voorstelling een extra dimensie. Emoties worden ondersteund en versterkt door de manier waarop Re haar dansers heeft ingezet. De scènes waar Mireille Bolier en Michael Konings in de spotlight staan veroorzaken bij mij diepe emoties. De chemie die er is tussen deze twee dansers is prachtig om te zien. Re heeft ieder noodzakelijk detail in haar choreografie kunnen overbrengen op de dansers. Kijk eens goed hoe er met de vaandels wordt gezwaaid. Iedere hand- en armbeweging is een choreografie op zichzelf.

Toneelbeeld
Het decor is ontworpen door Eric van der Palen. Door middel van videoprojecties creëert van der Palen binnen een redelijk vaste opstelling diverse locaties en sferen. De manier hoe via een absurde fotomontage de hectiek van Buenos Aires wordt weergegeven vind ik een briljante vondst. Het lichtontwerp is van Marcel Visser. Soms is het een voordeel als je wat hoger in de zaal zit. Dan zie je vaak wat meer details van het lichtontwerp. Zoals bij de diverse lichtprojecties op de toneelvloer waardoor de vloer een geheel eigen materiële structuur krijgt. Nog even een compliment aan de volgspotters van de avond Gido Vos en Sanne Veldman. Volgens mij een functie die zwaar onderschat wordt. Hou je concentratie maar hoog als je ergens boven in de nok van een theater zit. Vaak niet op de meest comfortabele plek en dan toch de hele voorstelling de hoofdrolspelers goed in het licht zetten. Echt een top prestatie.

Evita Esmee foto Andy Doornhein 5213Kostuums
Tijdens de voorstelling verkleedt Evita zich veertien keer, waaronder een paar keer op het toneel. kostuums. Prachtige jurken die zijn ontworpen door Arno Bremers.  Vaak ook nog eens aangevuld met een andere pruik van Bobby Renooij. Sommige kostuumwisselingen gaan zo snel dat ik in de tussentijd nog niet eens van T-shirt en broek zou zijn verwisseld. Een heel team van kleedsters, kapsters en grimeurs is hier iedere avond weer voor verantwoordelijk.

Orkest
Een live orkest bij een musical wordt helaas steeds zeldzamer. Hans Cornelissen en Ruud de Graaf hebben gelukkig gekozen om bij Evita live muziek te laten spelen. Dit orkest staat onder leiding van Alberto Klein Goldewijk. Een live orkest maakt zo’n musical helemaal compleet.

Nu moeten die prachtige stemmen en dat mooie orkest in de zaal ook nog eens goed klinken. Je kan de sterren van de hemel zingen een prachtige gitaarsolo spelen maar zonder een mooi geluidsplan wordt het een onverstaanbare brei. Het ontwerp van Jan van Dijk zorgt er voor dat we alles mooi kunnen verstaan en kunnen horen.   


Esmée Dekker zegt altijd dat zij zo dankbaar is dat zij samen met al die mensen voor, achter en op het podium mag werken. Want zonder hen is er helemaal niks.
Klik hier voor de speellijst en meer informatie.

Evita Esmee foto Andy Doornhein 5256

Na afloop van haar première voorstelling ontvangt Esmée Dekker uit hander van schilderes Margreet Duin de Graaf een reproductie van het schilderij wat zij heeft gemaakt van Dekker als Eliza Doolittle

Gezien op 25 november 2018 in de Goudse Schouwburg

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information