Google Analytics Alternative ‘Slagroom met messen’ in sensuele stoelendans: A Little Night Music van Stephen Sondheim

Van 16 maart – 9 april 2019 reist de Nederlandse Reisopera met een nieuwe enscenering van Stephen Sondheims musical A Little Night Music door het land. Een Engelstalige versie, geënsceneerd door een Amerikaans artistiek team. Regisseur Zack Winokur grijpt voor deze enscenering terug op de film waarop de musical oorspronkelijk gebaseerd is, Ingmar Bergmans Glimlach van een Zomernacht: “Wat ik miste in de musical - zeker in de producties die ik ervan zag - was de lichamelijke, sensuele en erotische komedie die de film is. Waarom proberen mensen elkaar steeds te verleiden en waarom falen ze daar altijd in? Het stuk gaat over gevoelens waar iedereen in zijn dagelijkse leven mee te maken heeft. Dat is tegelijkertijd troostend, vervreemdend en verontrustend.”

De cast bestaat uit een mix van operazangers en musicalacteurs en bevat o.a. Paul Groot (Fredrik Egerman), Susan Rigvava-Dumas (Desirée Armfeldt), Laetitia Gerards (Anne Egerman), Job Greuter (Henrik Egerman), Sanne Franssen (Petra) en Guido Spek (Frid). De begeleiding wordt verzorgd door Het Gelders Orkest o.l.v. dirigent Ryan Bancroft.

A Little Night Music is te zien in Enschede (16 maart, première), Amstelveen (21 maart, concertante versie), Assen (24 maart), Amsterdam (26 + 28 maart), Arnhem (30 maart), Heerlen (2 april), Zwolle (4 april), Maastricht (6 april) en Utrecht (9 april).

‘slagroom met messen’
A Little Night Music is een geestige en gelaagde muzikale zedenkomedie over de seksuele stoelendans van vier koppels, die verstrikt raken in een reeks driehoeksverhoudingen en in één broeierige Midzomernacht toch de juiste partner vinden. De musical is geïnspireerd op de film Glimlach van een Zomernacht van Ingmar Bergman en speelt zich af in de hogere Zweedse kringen rond 1900.

Door de humoristische en vaak ironische teksten van Stephen Sondheim bevat deze musical over de romantische mismatch van vier koppels een knipoog naar Oscar Wilde en duidelijke echo’s van Shakespeares A Midsummernight’s Dream. Alle personages zijn onderdeel een of meerdere liefdesdriehoeken en wisselen van seksuele partner alsof zij van danspartner wisselen. Dat is een onhoudbare situatie en aan het eind van het stuk zien we dat de liefdesdriehoeken ‘oplossen’ in liefdeskoppels. Regisseur Harold Prince omschreef het stuk ooit als ‘slagroom met messen’. Het zichtbare drama rond de liefdeskoppels wordt uiteindelijk opgelost, maar het onderhuidse drama niet.

Het verhaal
Het verhaal gaat over Desirée Armfeldt (actrice van middelbare leeftijd) die zich wil ontdoen van de ene minnaar (de pompeuze graaf Carl-Magnus) ten faveure van een ander, Fredrik Egerman, een gerespecteerde, maar ietwat saaie advocaat. Beide mannen zijn al getrouwd: Carl-Magnus met de eeuwig-trouwe gravin Charlotte en Fredrik met de 18-jarige – maagdelijke! - Anne.

Fredriks zoon Henrik, een door schuldgevoel gedreven seminariestudent, is in het geheim verliefd is op zijn jonge stiefmoeder. Dienstmeisje Petra heeft op haar beurt weer een oogje op Henrik.Tijdens een weekend in het landhuis van Madame Armfeldt (Desirée’s moeder), waarin de Midzomernacht drie maal ‘glimlacht’ vinden uiteindelijk de juiste koppels elkaar.

Zoals het verhaal gebaseerd is op een probleem rond diverse driehoeksverhoudingen, baseerde Sondheim de muziek voor deze musical op het getal drie. De score bestaat geheel uit muziek in drietelsmaten of varianten daarvan zoals walsen (Soon, You Must Meet My Wife), mazurka’s (Remember, The Glamorous Life), polonaises (In Praise of Women), sarabandes (Later, Liaisons) en gigues (A Weekend in the Country).

Stephen Sondheim zegt hier zelf over: “Mijn favoriete musicalvorm is altijd geweest die van het ‘thema met variaties’ en A Little Night Music, met meerdere koppels die allemaal worstelen met de liefde, leek mij de perfecte gelegenheid om zo’n structuur uit te werken in muzikaal en theatraal opzicht. (Rachmaninovs Rapsodie op een thema van Paganini is voor mij de apotheose van deze vorm. Dat is misschien de reden dat zijn aanwezigheid zo vaak voorkomt in de partituur.) Een avond van alleen maar walsen zou snel monotoon worden maar variaties van het drieslag metrum kan veel variatie bieden: polonaises, mazurka’s, sarabandes, gigues etc. zijn allemaal variaties van drietelmaten – zo dat ik in herhaling vallen zou moeten kunnen vermijden.”

A Little Night Music
Muziek en libretto Stephen Sondheim
Verhaal van Hugh Wheeler, geïnspireerd op de film van Ingmar Bergman
Oorspronkelijke Broadwayproductie en regie van Harold Prince
Muzikale leiding: Ryan Bancroft
Regie: Zack Winokur
Decorontwerp: Charlap Hyman & Herrero
Lichtontwerp: Thomas Hase
Kostuumontwerp: Cynthia Talmadge
Geluidontwerp: Will-Jan Pielage
Dramaturgie: Willem Bruls

De voorstelling duurt 3 uur inclusief 1 pauze en wordt in het Engels gezongen en gesproken, met Nederlandse en Engelse boventiteling.

Kijk hier voor meer informatie en kaarten.

 

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information