Buy website traffic cheap

Recensie  ‘De Mol en de Paradijsvogel’


door Hans van Oort / scènefoto's Liza Kollau

Feestelijke, grappige, schitterende, gevoelige en uitbundige musical  ‘De Mol en de Paradijsvogel’ op herhaling in het Amsterdamse DelaMar Theater en op tournee 2024!

Recensie  ‘De Mol en de Paradijsvogel’


Na vele prachtige en lovende recensies, de lyrische publieksreacties en uitverkochte zalen komt de musical ‘De Mol en de Paradijsvogel’ wegens groot succes terug in de Nederlandse theaters te beginnen in het Amsterdamse DeLaMar theater.
Een nieuwe Nederlandse indringende musical, geen vertaling van reeds bestaande en opgepoetste buitenlandse producties!
Een combinatie van twee verschillende verhalen over identiteit en queer rolmodellen.

Recensie  ‘De Mol en de Paradijsvogel’

Het ene verhaal is het verleden en vertelt het verhaal over de carrière van televisie persoonlijkheid Albert Mol (03-01-1917 / 09-03-2004) die in de jaren zestig van de vorige eeuw de eerste homo was die daar publiekelijk voor uit  kwam. (Albert Mol wordt gespeeld door een met een Musical Award bekroonde rol van Laus Steenbeeke).
Mol was oorspronkelijk ‘danser’ en trad veelal op in het buitenland. In Nederland verwierf hij in de zestiger jaren grote bekendheid door onder andere: Fanfare (1958) en was panellid in de tv productie ‘Wie van de drie’.
Ook schreef hij het boek ‘Wat zien ik’ dit werd werkelijk een bestseller en werd verfilmd in 1971.

Het andere verhaal is actueel en vertelt het verhaal van een Syrische vluchteling Wassim en de moeilijkheden die hij ondervindt om als een dragqueen carrière op te bouwen in, het paradijs van zijn dromen, het moderne Amsterdam.

Beiden zijn op zoek naar een plek waar ze zichzelf kunnen zijn! Verstoppen ze zich als mollen onder de grond en houden ze verborgen wie ze eigenlijk zijn? Of laten ze, net als een paradijsvogel, hun ware kleuren zien?


Recensie  ‘De Mol en de Paradijsvogel’ 

Op donderdagavond twaalf september vindt de eerste feestelijke aftrap plaats om, wegens enorm succes, in reprise te gaan. Een volle Mary Dresselhuyszaal met enthousiaste bezoekers waaronder een aantal collega’s geeft acte de presence.

Verleden tijd en tegenwoordige tijd gaan hand in hand in het verhaal van de musical, vrolijkheid, verdriet, humor en passie hebben in deze ‘reprise’ productie totaal niet ingeboet en de volledige cast, zingt, danst en acteert de sterren van de hemel. Het is heerlijk om het heden en verleden te ondergaan in een aaneen gevlochten geheel.

Soms vraag je je af bij het ondergaan van deze productie of we er heden ten dage zo op vooruit zijn gegaan bij de zestiger jaren vergeleken!
Anno 2024 viert de discriminatie nog behoorlijk hoogtij en blijkt een gaypride nog steeds zinvol betreft de acceptatie om te mogen zijn wie je bent in dit leven.

Deze musical ‘De Mol en de Paradijsvogel’ van productiehuis Opus One is uniek in zijn soort. In een eenvoudig maar functioneel decorontwerp door Timo Arling, slechts een bank, tafel, enkele stoelen speelt de musical zich af.
Het verhaal komt uitstekend tot zijn recht en is goed regisseerd door Daniël Cohen die ook voor de teksten tekent.
Het spel is geweldig en alle emoties zoals, liefde, humor, verdriet, woede en geluk komen tot zijn recht en waarin alles draait om acceptatie.

Laus Steenbeeke zet een perfecte Albert Mol neer, zonder enige imitatie en is zeer geloofwaardig in deze rol. Wassim (Silyan Elkatabbi) zingt, danst en acteert en is een uitstekende Syrische vluchteling met alle frustraties en hoop in zich.
Milan van Weelden is Geurt Bill, de partner van Albert Mol. Door zijn sublieme spel, indrukwekeknde stem en zijn imposante uiterlijk is de gelijkenis met Geurt Bill fantastisch om naar te kijken. 
Frans Mulder speelt naast de rol als Wim Sonneveld ook meerdere rollen en slaagt hier bijzonder goed in.
Rick Bok en Brecht Coppers zetten een zeer jonge en geloofwaardige jonge versie neer van Albert Mol en Wim Sonneveld. Renée de Gruijl speelt en zingt heel prettig en is heel goed in de rollen Miep (moeder) en Lucy (vriendin) van Appie Mol.

Het ensemble zingt, acteert en danst op een perfecte choreografie van Roy Jonathans en is prettig om naar te luisteren en te kijken. De muzikale leiding is in handen van Esra van Nassau die samen met Jan Groenteman verantwoordelijk is voor de muziek.

De voorstelling wordt besloten met een ‘grande finale’ in het Paradijs met het prachtige nummer ‘Spreid je veren’ zoals Paradijsvogels dat doen. En de complete cast kan dan rekenen op een welverdiend ovationeel applaus!  
Het is absoluut de moeite waard en ga deze prachtige musical zien! Deze productie verdient volle zalen.

Klik hier voor de speellijst

Gezien 12 september 2024 DeLaMar Amsterdam