Google Analytics Alternative Oerol - Uitstel wegens eenzaamheid

Altijd een genoegen om met Atelier Oerol mee te gaan langs de jonge talenten die onder begeleiding de kans krijgen zich te bekwamen in locatietheater. Ditmaal gaan we lopend in een grote groep langs drie voorstellingen, van Marinke Eijgenraam (Schweigman&), Warre Simons (Kameroperahuis) en Igor Vrebac (De Nieuwe Oost). Opvallend: zij kozen alle drie voor een locatie in het bos. Atelier Oerol werkt samen met Over het IJ- festival in Amsterdam dat op 5 juli aanstaande begint, dus de jonge makers zullen hun voorstelling binnenkort in een stadse omgeving moeten plaatsen. Geen geringe opgave.
De wandeling op Terschelling begint een kwartiertje later dan gepland, om de voorstelling ‘In order of Disapearence’ van Bart van de Woestijne, over afzondering en over de verbindende kracht van eenzaamheid, niet te doorkruisen. Bart was een paar jaar geleden nog jong talent bij het Oerol Atelier en is nu doorgegroeid naar het reguliere programma. Dat is precies de bedoeling natuurlijk.
Op pad! Eijgenraam bijt het spits af en snijdt het thema aan hoe wij mensen ons verhouden met de natuur. We worden in een lange stoet in stilte (stiltegebied!) langs afwijkende opstellingen in het bos gevoerd. Een keurig rond gat in de grond, de uitsnede verderop op pootjes, een rechthoekig stuk uit een boomstronk, een ingegraven rechtopstaande man en zo meer. De man doet vaag aan een toneelstuk van Samuel Beckett denken. Daarna nemen we in een nette aangeharkte kom in het bos plaats; een voiceover vertelt dat zij er niet van houdt als onze omgeving zijn gang gaat. Natuur is okay, maar alleen als wij het kunnen overheersen. In deze door haar georganiseerde wereld mogen we gronden en ons verbinden met de bomen. Nu zijn er wel vaker locatievoorstellingen rond dit thema (ik heb wel eens met mijn ogen dicht het ruisen van de bomen ‘gevoeld’) maar juist doordat Eijgenraam nauwgezet is in de uitvoering en net iets verder gaat dan normaal, werkt het goed.
In het interview dat we onderweg op koptelefoons horen, vertelt ze overigens dat ze het erg moeilijk vond in te grijpen op deze mooie bosrijke plek voor haar voorstelling. Een dilemma dat locatietheatermakers vaker ondervinden.
Vervolgens zien we twee ridders in het bos die zich kapot vervelen. Deze voorstelling van Simons is nogal melig. De twee spelers halen er energiek uit wat erin zit, maar dat is dus niet heel veel. Zelfs een heldendood is hen niet gegeven. Het publiek zucht en juist dat is wel grappig; het is dus saai. Wat doe je als je geen ‘story’ hebt om te ‘tellen’, als je dus gewoon even niets meemaakt? De ridders dromen van een overvliegend groen ding, ofzo, maar zelfs een eigen transformatie tot draak helpt niet. Een vrij onbeholpen act al met al, die meer uitwerking en nog meer radicaliteit zou verdienen, want het thema intrigeert: Zijn we verslaafd aan drama?
Tot slot een fijn swingende voorstelling van Vrebac, die op zoek gaat naar de sexappeal van Moeder Natuur. In een lint gaat het publiek met discoballen getooid onder begeleiding van de muziek van George Michael langs een performance in drie delen met twee goede (mime) spelers. Zij zetten sterke en soms aangrijpende beelden neer, ‘ontpoppen’ en werken zich bijna geheel uit de kleren. De discoballen liggen ook in het bos en vervormen de omgeving tot het – op blije uitnodiging van de spelers - uiteindelijk uitmondt in een dansfeestje voor iedereen. Daarmee doet hij uw recensent, “the only gay in town”, een groot genoegen. Het is ook een gedurfd statement van Vrebac. Zijn pleidooi voor meer roze en meer bloot in het nagesprek valt in goede aarde zullen we maar zeggen.
Hier blijkt ook dat de voorbereiding van deze jaargang van Oerol Atelier twee weken korter was dan gebruikelijk, wegens aanhoudend onweer. Ook dat hoort natuurlijk bij locatietheater; het gevecht met de elementen. Ondanks de geringe tijd hebben de drie talenten dit jaar genoeg laten zien om nieuwsgierig te zijn naar het vervolg. En wie weet, dan wel bloot.

   


We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information