Google Analytics Alternative Oerol: Lost Tango sleept publiek mee in verrukkelijk drama

Oerol: Lost Tango sleept publiek mee in verrukkelijk drama

Meeslepende zang, ontroerend spel, een huilende bandoneon, wiegend in een swingend septet en fijn strakke dans, Lost Tango heeft het allemaal. Het is daarmee een van de parels van Oerol 2019. En het goede nieuws is dat Via Berlin, Orkater, het Ragazze Kwartet, Meral Polat en Carel Kraayenhof met deze voorstelling door heel Nederland zullen toeren. Meral Polat is de kers op deze taart; haar ‘Muchacha’ horen zingen en dan niet geraakt zijn, dat bestaat niet.

Via Berlin viert zijn 10e jaar op Oerol met een bijzondere samenwerking. Carel Kraayenhof en Meral Polat storten zich in deze bijzondere voorstelling, waarin het Ragazze Kwartet het tango-septet completeert. Regisseur Ria Marks brengt alle onderdelen bij elkaar alsof het nooit anders is bedoeld. De jarenlange ervaring loont.

Het verhaal is simpel en geeft meteen wat om op te kauwen. Dagmar Slagmolen speelt lekker vet en ontluisterend de rijke zus die uit het geslaagde, jachtige leven van de stad terugkeert naar het achenebbisj, afgeleefd schip van haar vader: de Esperanza. Haar beide zussen en vader ontvangen haar met gemengde gevoelens. Totdat zij één van de zussen toch weet te paaien met het voorstel de hele tent van de hand te doen en te gaan voor eigen geluk. Ze heeft een deal met een rijke klant, pak die! Het verhaal roept de vraag op wat belangrijker is; verbondenheid met anderen, ook als dat ten koste van je eigen kansen gaat, of een rijk leven vol kansen, ook als dat betekent dat je eenzaam bent en niemand voor je zal zorgen.

Het decor van Michiel Voet is prachtig; de duinpan bij De Wulp wordt eenvoudig omgetoverd tot schip; taps toelopende rijen witte stoeltjes en een verhoging volstaan. De strijkers en pianist vinden vanzelfsprekend hun plek. Maarten Krielen en Jarek Kruczek dansen daarin eigenwijze patronen, zinderend en verlangend, en geven daarmee de ruimte mede vorm. De bar, het stapelen van de stoeltjes, kroonluchters die eerst worden opgetild en dan schijnbaar van het plafond worden ‘geplukt’, het is zo meesterlijk allemaal. Rosa Arnold beleeft als blinde, simpele zus met een van de dansers tussen alle grote emoties een kwetsbare liefde. Ze is de verbindende schakel in deze voorstelling.

Het duo Kraayenhof en Polat vindt elkaar is de prachtige composities van Astor Piazolla en Julián Peralta. Het publiek krijgt daarmee twee soorten tango voorgeschoteld. Hij, gezeten in een rolstoel en daarmee verplaatsbaar. En zij, ja zij is een verhaal apart. Polat zingt tango alsof ze uit Argentinië komt en daar – terecht- grootse roem geniet. Ze blijkt ook een gepassioneerd danser. En kan hartverscheurend het dilemma aan de toeschouwers overbrengen; recht in het gezicht.



Een voorstelling zoals je hoopt dat je die tegen het lijf loopt op Oerol. Of daarna, aan wal waar de voorstelling een tour heeft langs de Nederlandse Theaters.

Voor meer informatie klik dan hier.

 

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information