Google Analytics Alternative Oerol: Part-time Paradise

Oerol: Part-time Paradise

Met Part-time Paradise lukt het Tryater en SKOFT&SKIEP een herkenbare maar ook veelzeggende voorstelling te maken op locatie: Camping de Kooi in Hee. Terwijl er echte campinggasten gewoon ook over het veldje lopen richting toiletten en ijsboer, speelt een grote cast met toneelspelers en figuranten het leven op een camping tijdens Oerol na, inclusief alle emoties die dat teweegbrengt. De campingbaas probeert voor iedereen te zorgen, maar verzucht: “Ik heb maar twee ogen!” Ook het hoger gezeten publiek komt soms ogen te kort voor alle drama dat vlak onder de oppervlakte ligt en soms onverbiddelijk de kop opsteekt. Amusant en ontroerend; documentair locatietheater op zijn best.

De samenwerking tussen beide gezelschappen blijkt een gouden greep. Waar Tryater op Oerol uitblinkt in grote actuele producties op weidse buitenlocaties, in het Fries/Nederlands, brengen de drie jonge theatermaker van SKOFT&SKIEP – voorheen deel van het jonge talent van Tryater - een gedegen voorbereiding mee. Zij doen voorafgaand antropologisch onderzoek en ontwikkelen de interactie ter plekke. Vandaar ook de naam: SKOFT betekent pauze (schaft), waarin meestal het belangrijkste gebeurt en het (zwarte) schaap (SKIEP) dat verwijst naar buitenstaander die dynamiek teweegbrengt. Met het publiek In vogelperspectief is de dierentuin compleet. Of nee, er komt regelmatig een familie met een teckel hangend op de arm langs, ogenschijnlijk onberoerd door wat zich om hen heen afspeelt.

Er strijken op het veld herkenbare personages neer. De oudere weduwe, blowende jongens, twee meisjes op zoek naar avontuur, een gitaarspelende jonge man op zoek naar seks en een familie met een schreeuwend dochtertje. En daar blijft het niet bij. De campingbaas stelt ons rijdend in zijn karretje ook voor aan een getraumatiseerde politieagent op zoek naar rust en een jonge vrouw wiens zwijgende vader zijn intrek in haar tentje denkt te nemen. De gasten zijn via zendmicrofoons goed te horen op de hoger gelegen tribunes achter glas, maar vaak moet het publiek even zoeken voordat ze doorhebben wie aan het woord is en waar die zich op het veld bevindt. Natuurlijk hebben de gasten contact met elkaar en dat leidt al snel tot emotionele uitbarstingen en tot prille liefdes. Nog rustig zijn de jonge weduwe, gespeeld door Joke Tjalsma met een fijne combinatie van ironie en ingehouden verdriet - die tevergeefs probeert haar bootticket om te boeken en de gitaarspeler die probeert een meisje te paaien met zijn tekentang. Later volgt groter drama, een bijna verdrinking en vechtpartijen. De stoom slaat er letterlijk vanaf.

Hier dreigt al een aanstekelijk enthousiaste voorstelling, punt. Maar Part-time Paradise gaat ‘next level’ door een helder thema en een uitstekende, puntige regie van Tatiana Pratley, in combinatie met prachtige enscenering. Bij dreiging staat het hele veld op en kijkt in ‘tableau vivant’ verbijsterd één richting uit. Het gelijktijdig uitslaan van handdoeken, het massaal opblazen van plastic ‘props’ of het gelijktijdig drinken, brengt ritme in de chaos op de camping. Prachtig is het haast ongezien opdoemen van zes evenbeelden als de weduwe verzucht dat zij nu een nieuwe vorm van zichzelf moet uitvinden. Deze sterke stilistische elementen brengen eenheid en verstilling en maken indruk. Ook het feit dat je als publiek merkt dat je blik beperkt is, je kunt eenvoudigweg niet overal tegelijk op letten, spiegelt de ontoereikendheid van de campinggasten. De campingbaas zelf vinden we overigens op zeker moment met enige moeite zelfs in een boom rond het veld terwijl hij juist dan nodig was als EHBO-er bij het verdrinkingsincident. De voorstelling wordt vanaf het begin geplaatst in een context van verwachtingen. Vanaf de eerste zin: ‘Stel dat je helemaal opnieuw mocht beginnen, ergens?‘ De verwachtingen en bijbehorende teleurstelling ontroeren het publiek soms tot tranen toe. De interactie tussen de kampeerders leidt niet alleen tot groot drama, maar uiteindelijk ook tot een hechte gemeenschap, daar op het veld. Uiteindelijk zijn de theatermakers zacht en smeden een liefdevol einde. Een Part-time Paradise op Oerol.

 

 

 

 

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information