Tekst en foto's Wim Lanser

Donderdag 18 februari vindt in theater De Veste in Alkmaar de première van de theatershow 'African Mama’s en Leoni Jansen met Graceland' plaats. Deze show gaat over de totstandkoming van het album Graceland en dit tegen de politieke achtergrond van het Zuid Afrika in die tijd.

Ontstaan
Precies dertig  jaar nadat het legendarisch album Graceland van Paul Simon het daglicht zag nemen Leoni Jansen en de African Mama’s het publiek mee terug in de tijd naar de jaren tachtig . De carrière van Paul Simon zat op een dood spoor en zijn laatste album Hearts and Bones was geflopt. Geïnspireerd door een cassettebandje van de Boyoyo Boys gaat Paul Simon, tegen alle adviezen in, naar Zuid Afrika op zoek naar Afrikaanse muzikanten om muziek mee te maken.

Zonder plan en zonder teksten vertrekt hij naar het land waar de Apartheid hoogtij viert en de zwarte bevolking die hierdoor zwaar lijdt. Het was verboden voor zwarte muzikanten om buiten de townships te komen en muziek te maken, laat staan met blanke muzikanten en toch zet Paul Simon door met zijn idee.

Hij komt terug in Amerika met uren muziek maar nog geen teksten, het duurt anderhalf jaar voordat hij bij elke nummer een tekst geschreven heeft,  zo ontstaat het album Graceland. Het blijkt een groot succes en dertig jaar later is het nog steeds een legendarisch album wat eigenlijk iedereen wel kent en mee kan zingen. Dat  was donderdag 18 februari dan  ook  te merken in De Veste. Wie kent niet de nummers The boy in the Bubble, Graceland, Diamond on the soles of Her shoes en ga zo maar door, nummers die allemaal voorbij komen in deze theatershow.

Huidige voorstelling
Twee jaar geleden vroeg Ruud de Graaf aan Leoni Jansen of ze opnieuw een African Mama’s show wilde maken. ‘Ja, natuurlijk wil ik dat’ riep ze maar het moet wel anders, iets nieuws. Iets nieuws is het  zeker geworden. De muziek herleeft nu in de theaters met acht Zuid-Afrikaanse zangeressen, 'de Mama’s’ en Leoni Jansen. Jansen zorgt tussen de muzieknummers door voor tekst en uitleg over het ontstaan van het album, de Apartheid in Zuid-Afrika, de controverse rond het album, de boycots rondom de tour die volgde en de uiteindelijke acceptatie van het album en de muziek, eindigend met het optreden in Johannesburg na de vrijlating van Nelson Mandela. Daarnaast zingt ze uiteraard ook mee met de nummers . Dat pakt heel goed uit, want het is juist die insteek van het aan elkaar praten van de nummers wat deze show zo anders maakt dan vorige African Mama’s voorstellingen .

Apartheid blijft  natuurlijk een beladen onderwerp en het  wordt ook niet vermeden tijdens de show. Dat maakt dat je na een enorm swingend nummer opeens hard in de werkelijkheid wordt teruggeworpen met beelden van bijvoorbeeld de scholierenopstand in Zuid-Afrika, welke hard werd neergeslagen door de politie en het leger. In het begin van de voorstelling  is dat wel  wennen en lijkt de overgang vrij hard, maar gaande weg de avond  blijkt het te  werken en merk je dat de het geheel goed uitgebalanceerd is. Tijdens de hele voorstelling  worden er ook beelden geprojecteerd uit die tijd en dat versterkt zeker de beleving in de zaal.

Zeer indrukwekkend is het moment wanneer, duidelijk geëmotioneerd, de vrouwen vertellen over hun persoonlijke herinneringen tijdens de Apartheid. Die emotie slaat ook over op het publiek  want her en der zie je mensen toch een traan weg vegen. Gelukkig volgt daarop dan wel weer een vrolijk nummer van het album Graceland.

Muzikale ondersteuning
De African Mama’s en Jansen worden ondersteund met livemuziek door een zeskoppige band. De muziek van deze band, nodigt absoluut uit tot dansen en swingen en je hebt zeker de neiging om uit je stoel te springen. Met deze muziek kan je niet stil blijven zitten. Het is toch jammer dat dat in de Nederlandse theaters geen normaal gebruik is. Je ziet mensen absoluut wel bewegen maar echt gaan staan durft men niet, bang dat je achter buurman of vrouw daar wat van zal zeggen. Het applaus is er niet minder om, het publiek is heel enthousiast. Echter pas tegen het eind gaat het dan toch helemaal los, dat zou wat mij betreft best eerder mogen, de Mama’s en Jansen  verdienen het zeker.

Aan het begin van de show wordt er altijd gezegd; mobiele telefoons uit en er mogen geen beeld en geluidsopnamen gemaakt worden, maar mijn tip voor bij deze show is dat er vooraf aan de voorstelling, vermeld wordt:  ‘Er mag zeker ook gedanst worden’ 

Decor
Het decor is sober in zijn opzet en bestaat uit een achtergronddoek met panelen van jute, maar dat is juist gedaan zodat de aandacht gericht is op de projecties die boven de Mama’s getoond worden en dat werkt.

In contrast tot het sobere decor staat de werkelijk schitterende kleding van de Afrikaanse vrouwen, het kostuumontwerp is verzorgd door Irene Hin van Lady Africa. Voor de pauze zijn het krachtige zwart-wit prints die de donkere periode van Zuid-Afrika benadrukken. Na de pauze spatten de kleuren van het podium met de typische Afrikaanse kleurrijke prints, duidelijk een verwijzing naar de andere tijden die zijn aangebroken in Zuid-Afrika. 

Na de première kan gezegd worden dat hier een ontzettend mooie, ontroerende en spetterende show is neergezet. Een show met een lach en een traan. 

Deze theatervoorstelling  is een absolute aanrader en een must see voor de hele familie. Het swingt de pan uit,  vocaal zijn de zangeressen heel sterk. Het is een echte trip down to memory lane voor de wat ouderen onder ons en voor de jeugd is tegelijk een mooie geschiedenis les. Als ik toch een klein puntje van kritiek mag hebben, er is één ding wat ik wel mis in deze show en dat is een set blazers. Dat zou de show helemaal afgemaakt hebben. Zeker nummers als Stimela van de beroemde trompettist Hugh Masekela en Diamond on the soles of Her shoes verdienen echt een goed blazers ensemble. 

Nog te zien tot en met mei in diverse theaters in het land. Kijk voor de speellijst op www.wereldtheater.com

{besps}African_Mamas{/besps}


 

 

 

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information