Tekst en beeld Andy Doornhein
In 2015 heeft producent Zep Theaterproducties met veel succes de voorstelling 'Othello' op de planken gebracht. Vrijdag 30 september 2016 gaat de nieuwe productie van Zep in première 'Hamlet' (uitgesproken als Hamlet en niet als Hemlet) in première. Zepp Theaterproducties staat bekend om moderne bewerkingen van klassieke toneelstukken met als doel om jong publiek naar het theater te laten komen en Hamlet is er weer zo één.
Ergens tussen 1600 heeft William Shakespeare “De tragedie van Hamlet, prins van Denemarken geschreven” in de volksmond afgekort naar “Hamlet”
Dit toneelstuk is, in al die jaren, al op vele manieren gespeeld en bewerkt. En oh wat zou ik graag willen weten wat Shakespeare van de bewerking van Peter Pluymaekers gevonden zou hebben.
Het verhaal:
Hamlet moet niets weten van de liefde tussen zijn moeder en oom Claudius. Als een mysterieuze verschijning hem toevertrouwt dat zijn vader door Claudius is vermoord zint Hamlet op wraak. Hij raakt verscheurd tussen zijn boosheid en de loyaliteit aan zijn moeder. Ondertussen staat de vijand aan de grens. Oorlog dreigt. Hamlet belandt in een tweestrijd: is hij terrorist of vrijheidsstrijder? Zijn of niet zijn, dat is de vraag.
Ik ben alvast een kijkje gaan nemen bij één van de repetities van “Hamlet”. Op het moment dat ik de repetitieruimte inloop zijn Nanette Edens ( moeder van Hamlet ) en Tarikh Janssen ( Hamlet ) bezig met een zeer intense dialoog. Zo intens dat ze deze even zonder de rest van de cast gespeeld moet worden. En in vijf minuten zit ik midden in het drama wat er voor mijn ogen afspeelt, geen decors, geen kostuums allen puur en emotioneel spel. Er worden telkens kleine aanpassingen doorgevoerd, die zo op het oog geen bijzonder effect veroorzaken, maar het geheel wel weer een extra lading meegeven. Langzaam komt de rest van de cast de oefenruimte weer binnen. Er is net een pak met rekwisieten afgeleverd en alsof het Sinterklaas is wordt vol verwachting de doos opengemaakt. Twee zwaarden en twee schilden is de verrassing die is afgeleverd. Tarikh Jansen en Abdelkarim el Baz staan meteen in de startblokken om het zwaardgevecht, wat ze zonder metalen zwaarden geoefend hebben, meteen even te proberen maar nu met echt zwaarden. En het ziet er best al aardig uit. (Ik word nu wel nieuwsgierig naar de functie en toepassing van het pistool wat er ook ligt).
Na al dit geweld wordt door co-regisseur Bart Oomen de openingsscène in zijn geheel doorgenomen en mijn gevoel zegt dat misschien ook deze scène meteen al de toon gaat zetten voor het hele stuk. In ieder geval is het voor iedereen in de zaal duidelijk wat er aan de knikker is. Het is nog even wachten voordat “Hamlet” in première gaat maar mijn nieuwsgierigheid is al flink aangewakkerd.
Meer informatie over “Hamlet” en de speellijst vind je hier.