Mandy Heidstra (34) werkt als ZZP’er in het theater, aan de organisatiekant. Haar partner Joep werkt ook in het theater, aan de technische kant. Mandy werkte onder meer mee aan Disney’s The Little Mermaid, Cirque Stiletto 2 & 3 en Holiday on Ice’s jubileumvoorstelling SHOWTIME. Volgens Mandy is theater een microkosmos, waar alles uit de gewone wereld op kleine schaal plaatsvindt. Ze schrijft tweewekelijks voor ons over wat zij haar gewone leven in een ongewone sector noemt.

Anderhalf miljoen kijkers. Dan kan het niet anders dan dat de kranten vol staan met negatieve berichten. Een trend die we de laatste jaren veel zien: wanneer iets succesvol is, moeten we juist met zijn allen een tegengeluid laten horen blijkbaar.

Zo ook over de televisiezoektocht naar de nieuwe Maria uit de Sound of Music, geproduceerd door Stage Entertainment. En hoewel ik het met sommige commentaren roerend eens  ben, vond ik het vooral heel lastig dat er zulke negatieve berichten en ook met zulke verregaande gevolgen verschenen.

Angela de Jong staat erom bekend een luis in de pels van tv makend Nederland te zijn, Het is goed dat er recensenten zijn die de boel op scherp zetten, in de gaten houden en bejubelen. In theaterland zijn we meer dan bekend met de haat-liefde verhouding die dat oplevert. Want een goede recensie kan je maken, maar een slechte kan je breken. En soms juist andersom.

In dit geval ging het bij Angela in mindere mate over het programma, hoewel Frits Sissing met al zijn superlatieven er niet al te best van af kwam en ook Pia Douwes een sneer kreeg vanwege het tonen van haar (‘ongeloofwaardige’) emoties. Nee, het ging vooral over hoe het programma tot stand is gekomen en of de mediawaakhond niet wat zou moeten doen aan het reclameblok tussen het hoofdprogramma en de sing off en in zijn algemeen aan het commerciële karakter van het programma.

Is het een anderhalf uur durende reclamespot voor The Sound of Music van Stage Entertainment? Ja, natuurlijk. Net zoals Heel Holland Bakt een reclamespot is voor het kookboek dat de winnaar onherroepelijk gaat schrijven. Of zoals Nick, Simon en Kees programma’s maken die direct gelieerd zijn aan de albums en theatertournees die zij maken.

Is het alléen een anderhalf uur durende reclamespot voor The Sound of Music van Stage Entertainment? Nee, natuurlijk niet. Net zoals Heel Holland Bakt ook heel goed is als springplank voor de andere bakkers en zoals het positief uitwerkt op de andere producten die Janny, Robèrt en André maken. Of zoals landen en artiesten die Nick, Simon en Kees bezoeken en onderzoeken ineens veel aandacht krijgen – en van aandacht komt geld.

Op Zoek Naar is een beproefd format waar veel mensen van genieten. In deze tijd misschien nog wel meer dan anders, want een avond live theater zit er niet in. Dat is ook direct het allerbeste punt van het programma nu: het laat zien wat er nu aan de hand is. Enerzijds anderhalf miljoen mensen die een interesse vertonen in podiumkunst, anderzijds een lege zaal. Een Gijs Scholten van Aschat die in een lege zaal van ITA een acteerles kan geven, omdat hij letterlijk nergens anders hoeft te zijn. Het laat prachtige liedjes uit vele genres zien, live muziek, dans, spel. En een traan van Pia, niet omdat de dames zo goed zongen, maar omdat theater emotie is en we dat zo ontzettend missen.

Er is aangekondigd dat de kandidaten iedere week naar een andere plek uit de Nederlandse podiumkunstensector gaan. Een plek die stil ligt, maar waar zo veel te leren valt. Niet alleen voor de dames, maar ook voor de anderhalf miljoen kijkers die zien wat er nu allemaal niet kan en hoe schrijnend dat is. En elke week zullen de kandidaten ons enthousiasmeren over zang, dans, spel, prachtige kostuums, goede belichting, kortom de magie van theater. Als sector moeten wij vierkant achter dit programma staan, want het is niet alleen reclame voor The Sound of Music, het is reclame voor ons prachtige vak en dus voor ons allemaal.

Eén heel klein puntje van kritiek dan toch? Stop met die applausband. Laat de leegte en stilte van de zaal voelbaar zijn, als belofte van wat weer komt.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information