Warning: file_get_contents(/home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/templates/system/css/system.css): Failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/plugins/system/route66pagespeed/lib/css.php on line 48
The Best of Musicals – At the Movies: easy entertainment met toporkest

The Best of Musicals – At the Movies: easy entertainment met toporkest


Na het succes van de eerste edities van ‘The Best of Musicals’ ging zaterdagavond de derde productie in première in de Antwerpse Stadsschouwburg. Na afloop van de avond waren we het meteen eens over één ding: dit was 150 minuten lang leuk entertainment. Maar we bleven ook nog met enkele vragen zitten. Eén ervan geven we nu alvast mee: hoe lukt het Gene Thomas om dat kapsel zo perfect in model te houden?

Voor de derde editie van ‘The Best of Musicals’ haalde producent Music Hall z’n inspiratie in de filmwereld. Nummers uit musicalfilms zoals ‘Moulin Rouge’, ‘La La Land’, ‘The Greatest Showman’ en ‘Bohemian Rhapsody’ passeerden de revue, maar ook filmsongs uit o.a. ‘The Bodyguard’, ‘Titanic’ en ‘Trolls’ werden gebracht.

The Best of Musicals   at the Movies'1 Luk Monsaert
En hier zit meteen onze tweede vraag: komt de musicalliefhebber, geprikkeld door de titel ‘The Best of Musicals’ wel voldoende aan z’n trekken? Nee, daarvoor wordt er in het eerste deel te weinig uit het musicalfilmrepertoire gehaald. De gekozen songs zijn uiteraard prima – en lenen zich ook goed voor een coverconcert – maar ‘James Bond’ kunnen we moeilijk beschouwen als een musicaltitel. Waarom werd er niets gebracht uit – we zeggen maar wat – ‘Evita’, ‘Nine’, ‘Chicago’ of recenter ‘Yesterday’, maar staat ‘Up Where We Belong’ (wat een draak toch…) uit ‘An Officer and a Gentleman’ wél op de setlist? Het voelt toch eerder aan als een eerder luie productionele keuze.

Maar goed, de show opende wel met een knal met een héérlijke versie van ‘The Greatest Show’ (Chris Van Tongelen) gevolgd door een nog sterker gebracht ‘A Million Dreams’ door Elke Buyle, Goele De Raedt, Marleen Van Der Loo en Charlotte Verduyn. Vooral Verduyn blijkt de ontdekking van de show na een sterke versie van ‘Up Where We Belong’ en een zéér straffe ‘Don’t Rain On My Parade’ uit ‘Funny Girl’. Bij de opening van de show viel ook meteen het ijzersterke 26-koppig liveorkest op dat, mede dankzij de knappe arrangementen van Claude De Maertelaere en Wietse Meys, de nodige grandeur gaf aan het musicalconcert.

LUM 4352 copy
Meteen na het blokje van ‘The Greatest Showman’ brachten Eva-Jane Smeenk en Ivann Vermeer ‘Can’t Stop The Feeling’ en werd het snel duidelijk waar een ander pijnpunt van de show zou liggen. In vergelijking met de andere solisten vielen de twee (Smeenk weliswaar in mindere mate) wat licht uit. Vooral in het ‘Bohemian Rhapsody’-blok en nadien ook bij ‘The Circle of Life’ was het ofwel veel te veel of net niet bij Vermeer.

Sowieso waren het voornamelijk de musicalvrouwen die hun momenten wisten te grijpen. Charlotte Campion kreeg de aartsmoeilijke opdracht om ‘I Will Always Love You’ voor haar rekening te nemen, maar ze blies de zaal omver. Elke Buyle (‘License To Kill’), Marleen Van Der Loo (‘For Your Eyes Only’) en Goele De Raedt (‘Goldeneye’) wisten dan weer te schitteren bij de ‘James Bond’-songs. Als trio zorgden ze echter voor hét moment van de show door ‘Holding Out For A Hero’ met zoveel overtuiging en energie te brengen dat het onmogelijk was om niet mee te doen vanuit je theaterstoel. Héérlijk!

The Best of Musicals   at the Movies'1 Luk Monsaert3
Bij de mannen viel de verrassende versie van ‘Somewhere Over The Rainbow’ van Wim Van Den Driessche op, maar het is toch rasartiest Gene Thomas die het podium in lichterlaaie wist te zetten met ‘Footloose’ en ‘Far From Over’.

De derde editie van ‘Best of Musicals’ is er dus één met vele hoogtepunten, maar ook met genoeg kritische noten om niet helemaal lyrisch de zaal te verlaten. Vooral op creatief en productioneel vlak voelde de show nogal gemakkelijk en snel aan. Toch voor een show met een ticketprijs tot 69 euro. Naar ons gevoel waren er te veel easy wins, waar niet al te veel voorbereiding moest inkruipen. Typerend hiervoor was de wel erg knullige bedankingsspeech van Chris Van Tongelen. Maar laten we afsluiten met het belangrijkste: het geheel was entertainend, we hebben ons absoluut goed geamuseerd en het was vaak moeilijk om niet recht te veren om een feestje te bouwen op de parterre van de Antwerpse Stadsschouwburg.