Première: Nanouk Leopold regisseert De thuiskomst van Harold Pinter

Bekroond filmregisseur Nanouk Leopold keert terug bij Internationaal Theater Amsterdam voor haar tweede theaterregie met het ensemble. Dit seizoen regisseert zij de klassieker De thuiskomst van de Engelse toneelschrijver en Nobelprijswinnaar voor literatuur Harold Pinter. De voorstelling – met o.a. Gijs Scholten van Aschat, Maria Kraakman en Majd Mardo – beleeft zondag 13 oktober haar première in Internationaal Theater Amsterdam.

De thuiskomst
Na jaren in Amerika te hebben gewoond keert Teddy terug naar het huis waar hij opgroeide. Zijn vader, broers en oom wonen daar, in een ultieme mannenhuishouding. Een apenrots. Tot hun verrassing komt Teddy thuis met een vrouw, met wie hij getrouwd is. Haar komst zet alle verhoudingen op scherp.
‘De orde binnen een familie wordt verstoord. Vijf mannen en een vrouw, wie is het sterkst, elke scène een krachtmeting. De thuiskomst laat je nadenken over de verschillende rollen die worden gespeeld binnen een veranderende machtsstructuur waar de positie van slachtoffer en dader niet eenduidig is. De kracht en tijdloosheid van Pinter zit in de abstractie van zijn verhalen, de dwingende vorm en de balans tussen wreedheid en humor.’ – Nanouk Leopold
De thuiskomst is een van de meest gespeelde en controversiële stukken van Pinter. Meer dan vijftig jaar na de eerste opvoering is dit compacte drama nog steeds hét referentiestuk voor het machtsspel dat de relaties tussen mensen kleurt.

Nanouk Leopold
Regisseur Nanouk Leopold geldt als een van de belangrijkste filmmakers binnen de Nederlandse auteurscinema. Voor haar debuutfilm Îles flottantes (2001) werkte Leopold al samen met actrice Maria Kraakman, die Ruth vertolkt in De thuiskomst. Hun tweede samenwerking voor Guernsey (2005) leidde tot de bekroning met twee Gouden Kalveren voor beste actrice en beste regie.
Met De thuiskomst regisseert Leopold haar tweede theatervoorstelling. Eerder maakte ze – ook bij ITA – haar theaterregiedebuut met Uit het leven van marionetten (2017), naar Ingmar Bergmans gelijknamige film uit 1980. Daarin schetst Bergman het fragmentarische portret van een ogenschijnlijk zelfbeheerste man die onverwachts een sekswerker vermoordt en verkracht. Ook in De thuiskomst gaat Leopold op zoek naar de drijfveren die de mens bewegen. Dit doet ze opnieuw door het filmisch realisme achter zich te laten, en de theatrale abstractie aan te grijpen als studieruimte voor haar personages.

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive Module Information