Recensie Toneelgroep Oostpool speelt Allemaal Mensen - Umuntu

Vrijdag 11 oktober speelde toneelgroep Oostpool de voorstelling Allemaal Mensen Umuntu in huis Oostpool. Voor wie bekend is met Oostpool, weet dat dit de thuisbasis is van de Nationaal succesvolle toneelgroep. Allemaal Mensen Umuntu is een vervolg op de succesvolle voorstelling Allemaal Mensen, die vorig seizoen volle zalen trok door heel Nederland.

Het meest bijzondere aan deze voorstelling is dat de hele cast afgelopen zomer afgestudeerd is aan ArtEZ Toneelschool in Arnhem. Nadat zij als toenmalig derdejaars de voorstelling Umuntu ngumuntu ngabantu (Ik Ben Omdat Wij Zijn) onder leiding van regisseur Marcus Azzini speelde, besloot Toneelgroep Oostpool de hele klas tot cast te maken van Allemaal Mensen Umuntu. Een goede keuze, want voor een voorstelling zo persoonlijk als deze, heb je een groep nodig die perfect op elkaar ingespeeld is.

Voor wie de vorige Allemaal Mensen heeft gezien, liggen de verwachtingen hoog. Er is gekozen voor een simpel wit decor, en een stuk minder rekwisieten dan bij de vorige Allemaal Mensen. Deze voorstelling is ook minder chaotisch dan de vorige versie. Er wordt persoonlijker en dieper op onderwerpen ingegaan. ‘’Queer’’ is een veel terugkomend onderwerp. Sommige termen, waaronder ‘’Umuntu’’, worden even snel uitgelegd. Helaas krijg je als kijker vaak niet de betekenis mee omdat er veel gebeurt en veel acteurs praten.

Er is niemand in deze cast, bestaand uit tien acteurs, die eruit springt. Iedereen heeft zijn eigen persoonlijke verhaal en kracht. Allemaal Mensen Umuntu mag ook wel Meesterwerk Deel 2 worden genoemd. Regisseur Marcus Azzini neemt ons mee in een acteur-atelier, de witte vloer lijkt te dienen als een wit doek waarop de acteurs knutselen aan zichzelf, zoekend naar zichzelf. En ondanks dat deze voorstelling zwaar lijkt te zijn, ligt in werkelijkheid de zaal vaak in een deuk.

Deze voorstelling is niet in een paar woorden, laat staan één woord samen te vatten. Maar een ding is zeker, dit is wederom een geweldige voorstelling door Toneelgroep Oostpool die iedereen moet hebben gezien.

Kijk hier voor meer informatie en kaarten.

Gezien 11 oktober 2019 Arnhem
#recensie