Rekhalzen is eersteklas muzikaal cabaret waarbij het telkens precies de juiste kanten opschiet: ontroerend, vermakelijk en heel erg grappig.
Door Noa de Keijser / foto's Bart Grietens Recensie: Rekhalzen - Yentl en de Boer
Het muzikale cabaretduo Yentl en de Boer (Yentl Schieman en Christine de Boer) staat met haar première in een zinderend DeLaMar. Na het succes van Modderkruipers – waarvoor ze in 2023 de Poelifinario Kleinkunst wonnen – zijn ze met Rekhalzen klaar om ook dit jaar de theaterharten te veroveren. In 2024 was het duo tien jaar samen, en dat decennium is zeker succesvol te noemen. Sinds ze in 2013 de jury- en publieksprijs wonen op het Amsterdams Kleinkunst Festival zijn ze niet meer weg te denken uit het huidige cabaretlandschap. Waar ‘Ik heb een man gekend (2014)’ nog steeds resoneert in menig achterhoofd, hebben ze sindsdien een omvangrijk oeuvre aan succesvolle Nederlandse theaterliedjes achter hun naam staan. Rekhalzen kan zeker in lijn van dit succes worden geplaatst. De nieuwe voorstelling van Yentl en de Boer is eersteklas muzikaal cabaret waarbij het telkens precies de juiste kanten opschiet: ontroerend, vermakelijk en heel erg grappig.
Rekhalzen gaat van start. Yentl en de Boer verschijnen in oversized bordeaux pakken links op het toneel boven op een blokkentoren. Rechts bevindt zich hun muzikale begeleiding. “Het is een geweldige tijd om Yentl en de Boer te zijn,” mijmert het cabaretduo, waarmee ze meteen de lach op hun hand hebben. Ze hebben eigenlijk alles en alles gaat eigenlijk goed – zowel privé als op het gebied van carrière. En hoewel de ironie er in dit begin vanaf druipt, lijkt dit wel de rode draad van de voorstelling. Want als je “ongeveer tot hier hebt gedroomd”, wat moet je dan nog verder? Recensie: Rekhalzen - Yentl en de Boer
Aan de hand van vijftien liedjes, afgewisseld door humorvolle anekdotiek en geestige publieksinteractie trekken Yentl en de Boer ons mee in hun wereld. En die wereld is divers! Een lijstje van alle beloofde cadeautjes die je nooit hebt gekregen, karikaturen van mensen die we eigenlijk allemaal wel herkennen en liedjes over moederschap of met een meer feministische insteek; de liedjes variëren in opstelling, onderwerp en emotie waardoor je als publiek eigenlijk alleen maar meer wil. De enige constante: het aanstekelijke samenspel van Yentl en de Boer. Het is misschien cliché om te zeggen dat een duo elkaar perfect aanvult, maar bij dit cabaretduo spat het er werkelijk van af.
De liedjes die het meest aanspreken, zijn die waarbij Yentl en de Boer ons een blik naar binnen werpen. Wanneer Christine zingt over het verlies van haar nichtje Flora, merk je dat de hele zaal met haar meevoelt, terwijl we in het lied daarvoor nog schaterden om “de beren op de weg”. En zo gaat het eigenlijk de hele voorstelling door. Op het einde klimmen Yentl en de Boer weer hun blokkentoren op en kan je als publiek alleen maar denken: “ik hoop dat het snel 2027 is”.
Klik hier voor de speellijst
Gezien op 27 juni 2025 DeLaMar Amsterdam