Recensie - Spruijt & Opperman: Verzingeving


Door Andy Doornhein - PR beeld Zij & Blij Creatives - scènefoto's Jaap Reedijk Recensie - Spruijt & Opperman: Verzingeving

Tegenwoordig moet alles ergens goed voor zijn. Iets is geen slordige fout; het is een kapitaal leermoment. Iets is niet afwijkend of raar; het is uniek. Geven moet altijd zin hebben, en alles moet een reden hebben. En als die reden er niet is, dan verzinnen we hem wel.
Waarom mag niks meer mislukken? Waarom mag je niet meer ergens géén zin in hebben? En waarom mag ongeluk of teleurstelling niet meer bestaan? Komt de grootste zin uiteindelijk niet na de zwaarste lessen? 
(Bron: website Spruijt & Opperman) Re

Recensie - Spruijt & Opperman: Verzingevingcensie - Spruijt & Opperman: Verzingeving

Vanavond gaat in een volledig uitverkocht WestlandTheater De Naald alweer de derde avondvullende voorstelling van Spruijt & Opperman in première. Dit is het theater waar deze twee cabaret talenten hun eerste meters maakten als het duo Jij en Ik. Toenmalige theaterdirecteur Nico Baars herkende hun talenten, en terecht.

Net zoals Spruijt & Opperman knal ik meteen met de deur in huis. Met hun openingsscène hebben ze binnen enkele minuten de zaal volledig in hun zak gestoken. In deze sketch met staafmixers komen direct een aantal typische Spruijt & Opperman-elementen naar voren. Ze nemen geen blad voor de mond, ieder onderwerp is bespreekbaar, en het publiek doet mee of wordt onderdeel van de voorstelling. Met deze opening schudden ze het publiek wakker en leggen ze meteen de lat hoog. Probeer die sfeer maar eens vast te houden.

Recensie - Spruijt & Opperman: Verzingeving

Die sfeer houden ze vast. Sterker nog, in het verdere verloop van de voorstelling wordt de sfeer eigenlijk alleen maar beter. Korte sketches, die zo op TikTok zouden kunnen, worden afgewisseld met langere onderwerpen waarin de grap dieper tot ontwikkeling kan komen. Het verrassingseffect wordt hierdoor enorm verhoogd, terwijl de twee, de controle en de aandacht van het publiek moeiteloos vasthouden. Door deze opbouw is de voorstelling geschikt voor een groot publiek. Recensie - Spruijt & Opperman: Verzingeving

Recensie - Spruijt & Opperman: Verzingeving

Spruijt & Opperman hebben in hun uitvoering altijd iets ontwapenends. Hierdoor kunnen ze werkelijk ieder onderwerp aansnijden zonder dat je je ongemakkelijk voelt. Juist met het thema van deze voorstelling zouden de tere zieltjes van deze tijd makkelijk gekwetst kunnen worden. Een sketch over zelfmoord en een gesprek tussen een doktersassistente en een patiënt komen, ondanks de zwaarte van de onderwerpen, ontzettend grappig binnen. De tekstopbouw, de intonatie en vooral hun uitstraling leggen over ieder onderwerp een verzachtende deken. Zelfs afgezeikt worden als publiek voelt bij Spruijt & Opperman compleet anders aan. Ik vraag me regelmatig af…hoe ver zouden ze eigenlijk kunnen gaan?

Spruijt & Opperman spelen niet voor het publiek, maar met het publiek. Er zijn weinig momenten waarop het publiek niet betrokken wordt bij wat er in de voorstelling gebeurt. Niet overdreven veel participatie, maar mooi gedoseerd en absoluut functioneel.

Toch heb ik voor vanavond een klein minpuntje: de vaste opstelling met de zangmicrofoons. Dit maakt de afstand voor een groot deel van het publiek even wat groter. Maar sluit dan gewoon je ogen en luister naar de prachtige teksten van de liedjes. De overgang van de Metallica-scène naar de volgende had geluidstechnisch iets minder abrupt gemogen. Ik moest echt even schakelen.

De verhouding tussen humor en muziek is in deze voorstelling mooi uitgebalanceerd. Muzikaal gezien denk ik vaak dat ze best in staat zouden zijn om een avondvullend liedjesprogramma te maken. Hun stemmen vullen elkaar zo mooi aan. De liedjes zijn qua tekst heerlijk om naar te luisteren.

Met Verzingeving hebben Spruijt & Opperman een grote stap vooruit gezet in professionaliteit. Leon van der Zanden met tekst en spel advies, Ties Brunt voor techniek en Eelke Slooten voor het lichtontwerp tezamen met Theatervogels & Ties Brunt en Irma Mode voor de styling, en niet te vergeten de invloed van Guus Westdorp op de muziek – allemaal componenten die het niveau van de voorstelling positief hebben beïnvloed.

Wil je alvast een kijkje nemen bij Spruijt & Opperman? Hun vorige voorstelling Heimweeën is online te bekijken tegen een kleine vergoeding. Of check hun social media kanalen via de website.

Klik hier voor de speellijst

Volg ons ook op Facebook en Instagram
Gezien op 11 januari 2025 in WestlandTheater De Naald, Naaldwijk.