Wëreldbänd en Scapino Ballet slaan de handen ineen tijdens hun nieuwe voorstelling ‘All hands on deck’. Beide groepen smelten direct bij aanvang samen en delen de gehele voorstelling als gelijkwaardige artiesten het toneel. Hoewel muzikanten over het algemeen nog enkel bij grote producties van door traditie gedreven gezelschappen in een orkestbak worden opgeborgen, is voor hen zelden een plaats en rol in het stuk gereserveerd die zo prominent is als vanavond.
‘All hand on deck’ is het schoolvoorbeeld van de symbiotische relatie van dans en muziek, met – in deze voorstelling – mime als derde component. Dansers zingen, muzikanten bewegen en allen spelen tezamen karakteristieke scènes uit excentrieke zeeliedenlevens. ‘All hands on deck’ manifesteert zich daarmee als veelzijdig en verrassend. Er wordt gekust, gedanst en gezongen te midden van een festijn van steeds wisselende instrumenten en samenstellingen van de groep. Wie binnen deze groep zeer positief opvalt is Nico Amenduni, alumnus van dansacademie Codarts, die na zijn stage bij Scapino Ballet vorig seizoen nu een prachtige en verfrissende aanvulling vormt op het Scapino-tableau. Hij straalt van nature een zekere vitaliteit uit, die past bij de prikkelende muziek en de inventieve choreografieën van Ed Wubbe. Amenduni weet binnen het werk van Wubbe een eigen beweegkwaliteit te behouden en het publiek te intrigeren.
Een van de vele vindingrijke fragmenten uit de voorstelling is dat van drie dansers die door een rondslingerende lamp worden omringd. De precisie waarmee de dansers om de steeds naderende lamp heen manoeuvreren en de prachtige muziek van violist Willem van Baarsen vormen samen een sereen en boeiend schouwspel. Jammer dat gedurende de voorstelling meer dan eens een fraaie scène als deze abrupt de magie verliest, wanneer zij door een minder soepele scèneovergang wordt opgevolgd. De stukken volgen elkaar in hoog tempo op en contrasteren dusdanig dat transities de niet te onderschatten functie van verbinden hebben. Hoewel veel scènes afzonderlijk interessant en treffend zijn, veroorzaken de subtiele overgangen van het ene naar het andere tafereel meermaals voor enige ongemakkelijkheid. Wat de voorstelling siert is – naast de humor die verstopt zit in het theatrale spel en de expressieve manier van dansen – het tempo waarin de grote verscheidenheid aan fragmenten de revue passeert. Er gebeurt een hoop en het publiek krijgt niet de kans zich te vervelen. ‘All hands on deck’ is gevuld met humor, is wat betreft kostuums en toneelbeeld een lust voor het oog en straalt bovenal plezier uit. Het swingt, het leeft!
Deze voorstelling is nog tot en met 15 juni 2019 te zien in de Nederlandse theaters.
Kijk voor informatie en tickets op: www.scapinoballet.nl
Gezien op: 14 maart 2019 Theater Rotterdam Schouwburg