Buy website traffic cheap

 

Door bezuinigingen besloot artistiek directeur Roel Voorintholt om de groep voor de jeugd met de volwassen groep samen te voegen. Die samenvoeging in de productie Carmen.maquia van choreograaf Gustavo Ramirez Sansano is een schot in de roos. Wat we te zien krijgen is een groot ensemble waar de energie van afspat. In de uitverkochte Stadsschouwburg van Haarlem gaat het dak eraf.

Het verhaal van de vrijgevochten Carmen werd voor het eerst door componist George Bizet in 1875 ten tonele opgevoerd als Opera. Tegenwoordig is het een van de populairste opera's. Al gauw inspireerde het verhaal ook choreografen. Daarvan zijn de interpretaties van Roland Petit en Mats Ek wel de meest bekende. Die laatste heeft bij het eindigen van zijn ballet carrière in januari 2016 zijn werk ook laten stopzetten. Inmiddels is hij daarvan teruggekomen en wordt zijn Carmen weer gedanst bij de Parijse Opera. Ik schrijf dit over Mats Ek omdat ik vind dat hij een van de allerbeste choreografen van zijn tijd is die vooral van de avondvullende klassieke balletten prachtige moderne versies heeft gemaakt. Hoe blij was ik en vooral verrast om deze Carmen van Sansano te zien die eenzelfde kwaliteit weet te bereiken als Ek. De wereldpremière van dit ballet was 24 maart 2012 bij het Luna Negra Dance Theater in Chicago

Carmen2
Het draait allemaal om de verleidelijke Carmen die zich moeilijk laat vangen en nogal houdt van het verleiden. Door haar eigengereidheid krijgt ze ruzie met de meiden waarmee ze werkt in de sigarenfabriek. Ze moet de gevangenis in waar ze bewaakt wordt door Don José, die zijn hart belooft heeft aan Micaela. Carmen brengt zijn hart op hol en weet hem over te halen om haar te bevrijden waardoor hij zelf naar de gevangenis moet. Dan is er ook de mooie stoere stierenvechter Escamillo die ook een oogje heeft op Carmen. Het wordt een strijd tussen die twee en ook knaagt het aan Don José dat hij Micaela bedriegt. Als Don José voor lange tijd naar zijn familie moet trekken Escamillo en Carmen steeds vaker met elkaar op en gaan uiteindelijk trouwen. Als Don José thuiskomt wordt hij gek van jaloezie en berooft hij Carmen van het leven.

Sansano gebruikt instrumentale versies van de oorspronkelijke opera muziek van Carmen van George Bizet. ook gebruikt hij het wonderschone adagio uit de symphony in C van Bizet. Het decor gemaakt door Luis Crespo is geheel in het zwart wit . Hij liet zich inspireren door de Spaanse kunstenaar Pablo Picasso. ook de werkelijk oogverblindende kostuums van de nederlandse ontwerpster Bregje van Balen zijn in het zwart wit. Na haar carrière als danseres is zij een veelgevraagd kostuumontwerpster geworden. Ze weet als geen ander hoe stoffen de dansbewegingen extra glans geven.

Bewust heeft Sansano in het verhaal geen cliché Spaanse accenten willen aanbrengen. Het enige roodgekleurde is van de lippen van Carmen en later op het einde haar rode bloed wat een extra dramatisch effect geeft bij een volledig zwart wit toneelbeeld. De dans is modern met klassieke invloeden. Veel menselijke bewegingen daarin verwerkt zoals het aaien over het hoofd. Ook wordt er gewoon gelachen en af en toe geschreeuwd. Het verhaal wordt met veel humor gebracht. De lifts en pas de deux zijn vaak om en door het lichaam heen waardoor alles zo menselijk aandoet. Veel grondwerk, de vloer wordt optimaal gebruikt. Het afzetten van zowel handen als voeten maakt het werk aards. Als de groep samen danst dan gaat het allemaal spatgelijk en wordt er door de virtuoze sprongen en draaien een energie de zaal ingegooid die aanstekelijk is.

Carmen 3
Brooke Newmanis de gedroomde Carmen. Alberto Tardanico is een integere Don José. Zijn onvolmaakte worsteling tussen zijn liefde voor zowel Carmen als Micaela is zeker voelbaar. De eind pas de deux tussen hem en Carmen met haar dood tot gevolg is het dramatische hoogtepunt van de voorstelling. Escamillo wordt met veel bravoure en overtuiging gedanst door Federico Tosello. En de tegenhangster van Carmen de maagdelijke Micaela door Vérine Bouwman is mooi in haar verstilde overtuiging.

Het geweldige is dat de productie zowel begrijpelijk en aantrekkelijk is voor zowel jong als oud. Een danstaal die iedereen aanspreekt.
Nog te zien in theaters door Nederland t/m 17 februari

Gezien 13 januari 2023 in de Stadsschouwburg in Haarlem