Door Ilse de Vries
Na een aantal succesvolle edities van de Avond van de Filmmuziek is het op vrijdag 4 november 2016 de beurt aan de eerste Avond van de Balletmuziek in Koninklijk Theater Carré te Amsterdam. En wat voor avond! Neem Het Balletorkest, een aantal solisten van Het Nationale Ballet, Introdans en Scapino Ballet Rotterdam en een succesavond is geboren.
Bij binnenkomst in Carré zien we dat Het Balletorkest haar plaats heeft gevonden in de piste. Dit keer centraal in de aandacht en vol in de schijnwerpers in plaats van in de pit onder het toneel, en dat is terecht verdiend! Het podium blijft vrij voor de solisten van de verschillende dansgezelschappen. De avond wordt aan elkaar gepraat door eerste soliste van Het Nationale Ballet, Igone de Jongh. Ze is gekleed in een prachtige donkerpaarse jurk en doet het – met betrekking tot haar debuut als presentatrice – erg goed. Op een paar kleine spraakfoutjes door zenuwen na, presenteert ze de avond feilloos en is hier voor haar zeker een toekomst in te zien.
Het Balletorkest en de solisten
De Jongh neemt ons mee door de geschiedenis van de balletmuziek, waarbij een breed repertoire de revue passeert. Dirigent Matthew Rowe geeft leiding aan het 45 koppige en zeer diverse Balletorkest. “Een orkest dirigeren voor een ballet is anders dan je puur op muziek richten, omdat je niet alleen rekening moet houden met de muziek, maar ook met de timing van de dansers”, aldus Rowe. Ze openen de avond met Adams’ Giselle en Delibes’ Coppélia, vervolgt door de prachtige muziek van Het Zwanenmeer en De Notenkraker van Tsjaikovski. Ook Prokovjev, Stravinsky en Bizet komen langs, waarna de avond wordt besloten met een toegift van Sjostakovitsj.
Niet alleen wordt de muziek fantastisch uitgevoerd. Tussendoor betreden een aantal solisten het podium. Zo toont Besim Hoti (Scapino Ballet Rotterdam) zijn solo Cutting Edge op een cello stuk van Bach, brengt Pascal Schut (Introdans) een komische en vrij interpreteerbare solo met de ‘tissuedoos’ op l’Après-midi d’un Faune van Debussy (in 1912 veroorzaakte een Russisch ballet hierop een schandaal door masturbatiebewegingen van Nijinsky op het einde van de choreografie), en dansen solisten van Het Nationale Ballet een pas de deux uit La Bayadère en Van Maanens’ Variations for Two Couples.
Afsluiting
De Avond van de Balletmuziek is een avond waarop twee kunstvormen samenkomen en emoties uiten door middel van beweging en geluid. Geen tekst komt eraan te pas. Het publiek waardeert deze bijzondere voorstelling zeer, en besluit de avond met een minutenlang applaus. Een teken dat een vervolgeditie zeker van harte welkom is!