Warning: file_get_contents(/home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/templates/system/css/system.css): Failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/plugins/system/route66pagespeed/lib/css.php on line 48
Ghost le Musical - in gesprek met Moniek Boersma

Ghost le Musical - in gesprek met Moniek Boersma

Na de theaterervaring in China begin 2018 is het ruim anderhalf jaar na dato tijd voor een nieuw buitenlands avontuur. Toch is het niet helemaal nieuw: ook nu gaan we naar een Franstalige musical met daarin de Nederlandse Moniek Boersma. Het belangrijkste verschil? Moniek heeft dit keer de hoofdrol te pakken! Ze speelt namelijk sinds twee maanden de rol van Molly in Ghost le Musical. Oh en we zoeken het iets dichter bij huis: Ghost le Musical staat dit theaterseizoen namelijk als vaste productie in Théâtre Mogador in Parijs. Theaterparadijs spreekt Moniek voor de voorstelling van 28 november 2019.

Nog niet bekend met Moniek Boersma? Eind maart 2018 leerden we haar kennen, vertelde ze hoe haar Franse musicalcarrière tot stand is gekomen en sprak ze over haar rol als Lady Capulet in de musical Roméo et Juliette. Dat interview lees je hier. Nu, ruim anderhalf jaar later, gaan we gewoon verder waar we destijds zijn gebleven. De eerste vraag luidt dan ook: wat is er sinds onze vorige ontmoeting eigenlijk allemaal met jou gebeurd?

Moniek Boorsma Ghost Paris foto Jennifer Schreurs 4 1
Zomer in Saint-Tropez, Kerst in Disneyland, voorjaar in het Kremlin
Moniek heeft duidelijk niet stil gezeten. Na terugkomst is ze tijdens de zomerperiode als zangeres aan de slag gegaan bij club/restaurant Le Quai in Saint-Tropez. Dit is dicht bij haar huis in Zuid-Frankrijk en ze gaat hier jaarlijks, wanneer ze geen ander contract heeft, aan de slag. Tijdens de kerstperiode zong ze voor het tweede jaar op rij in Disneyland Parijs in de kerstshow Mickey’s Christmas Big Band met een liveband bestaande uit dertien muzikanten. “Tussendoor had ik mijn jaarlijkse ‘rare’ gig, dit keer in Kazachstan.”

“Ik zing dan van jazz tot dance. Echt iets helemaal anders dan musical. Dat is de andere kant van mijn vak, dit heb ik hier in Frankrijk geleerd. Ik heb een repertoire opgebouwd en als ik niet in een musical sta dan kan ik altijd en overal werken. Dat is ook nodig, want anders moet ik een andere baan vinden. En ik wil juist van mijn stem leven.”

Vervolgens is ze in het voorjaar van 2019 naar het Kremlin in Moskou afgereisd om daar in amper 7 dagen tijd 11 keer haar rol van Lady Capulet in Roméo et Juliette te hernemen. De zaal ter grootte van 6.000 man was 11 keer uitverkocht. Een unieke, maar pittige ervaring: “We hadden volgens mij in eerste instantie 8 of 9 shows op de planning in Moskou. Maar het bleef maar verkopen en dus zijn er nog een paar shows toegevoegd. We deden dus 4 dagen achter elkaar 2 shows per dag. Je zag de mensen steeds bleker worden, maar we hebben het wel gewoon gedaan! Het lastige was, dat ik tegelijkertijd ook nog bezig was met de audities voor Ghost.”

Moniek Boorsma Ghost Paris foto Jennifer Schreurs 0520
Auditeren in Rusland: rollercoaster van tien dagen
De dag voor haar vertrek naar Moskou met Roméo et Juliette had Moniek haar eerste auditiedag voor Ghost. Een dag die ze bijna gemist had door één fout mailtje: “Ik had een mailtje gestuurd met mijn CV en demo, want zo hoort dat bij audities. Na een tijdje was iedereen al via een telefoontje uitgenodigd voor de eerste ronde, maar ik had nog steeds niets gehoord. Contact opgenomen, bleken ze geen e-mail van mij te hebben ontvangen. Typfoutje in het mailadres. Diezelfde dag nog een nieuwe e-mail gestuurd. De deadline was eigenlijk voorbij, maar ik werd toch uitgenodigd. Het auditieschema zat helemaal vol, dus ik werd de voorlaatste kandidaat op de laatste auditiedag.” Die verliep succesvol en dus moest Moniek vanuit Moskou deelnemen aan de tweede ronde. Naast het drukke speelschema moesten er filmpjes worden opgenomen van een liedje en drie spelscènes.

“Het was bijna niet te doen. Ik moest ergens tussen de shows door filmpjes gaan maken in het theater. Eenmaal in de make-up kon dat niet meer. Dus ben ik op zaterdagochtend om 9u00 richting theater gegaan om te filmen. Vervolgens heb ik twee shows gedaan en kreeg ik die dag nog te horen dat het opgenomen liedje anders moest. Op dinsdag heb ik opnieuw gefilmd, snel doorgestuurd en toen maar losgelaten. Drie dagen later kreeg ik te horen dat ik door was naar de finale. Het was echt een tien dagen durende rollercoaster!”.

Ghost past perfect in mijn straatje

Moniek bekent dat ze deze rol al 7 à 8 jaar op haar wensenlijstje had staan. “Ik heb ooit geauditeerd in Nederland, maar toen lag ik er na de eerste ronde al uit.” Over waarom ze deze rol zo graag wilde, zegt ze het volgende: “toen deze auditie destijds werd aangekondigd, kende ik het verhaal niet echt. Ik ben de film weer eens gaan bekijken en het bleek een interessante rol te zijn. De muziek zit tussen musical en pop/rock in. Dat past persoonlijk heel goed bij mij, want ik vind mezelf niet een typisch musicalpersoon. Ik weet wat mijn straatje is en dit past er perfect in. Maar ik was op dat moment nog helemaal niet klaar om deze rol te spelen, het was veel te vroeg voor mij. In de afgelopen jaren heb ik zoveel geleerd, gedaan en gezien. Nu was het moment.”


Moniek Boorsma Ghost Paris foto Jennifer Schreurs 8

Jonge meisjesrollen zal ik in Frankrijk nooit krijgen

Tijdens het vorige interview stelden we Moniek de vraag of ze eigenlijk niet de rol van Julia had willen spelen. Ze gaf toen aan simpelweg te lang te zijn, voor Franse begrippen, om ooit een jonge meisjesrol te krijgen in Frankrijk. Nu is Molly niet piepjong, maar toch relatief jong. We wijzen haar op deze uitspraak van vorig jaar en het blijkt dat haar lengte wel degelijk een lastig punt is geweest tijdens de auditiefinale: “Ik moest die dag met verschillende potentiële Sam’s zingen. Één daarvan was Philippe Touzel – de huidige Carl – die destijds voor zowel de rol van Sam als Carl ging. We stonden voor onze auditie naast elkaar en wisten toen al: wij worden het in ieder geval niet. Hij is namelijk net zo groot, of zelfs net iets kleiner dan ik en dat ziet er dan toch wat gek uit.” Toch was het castingteam erg enthousiast. Ze wilden zowel Philippe als Moniek graag hebben, maar het plaatje klopte inderdaad niet. Er werd die avond nog een oplossing bedacht. Grégory Benchenafi, die ook die dag had geauditeerd voor de rol van Carl, werd gebeld met de vraag of hij de volgende ochtend terug wilde komen om voor de rol van Sam te auditeren. Al lachend vertelt Moniek dat ze een dag later dan ook erg verbaasd was toen ze door Grégory, al jaren een goede vriend van haar, werd gebeld met de vraag hoe ze het zou vinden om een jaar lang met hem te zoenen.

Over Molly, pottenbakken en een geest als tegenspeler
Een paar maanden later is het dan zover, Moniek gaat als Molly het podium op. In een voorstelling van uitersten: van huisje, boompje, beestje tot het verlies van de liefde van je leven. “Het is heel heftig om te spelen. Ik vind het zelf echt fantastisch, juist omdat het alle kanten op gaat en dat je echt al die emoties kan doormaken. Ze volgt echt een lijn. Het vraagt heel veel, maar tegelijkertijd krijg ik er heel veel energie van.” Moniek vertelt dat zij, en dus ook haar Molly, sinds de première nog ontzettend is gegroeid. Aangezien Frans haar derde taal is kostte het haar wat meer moeite om de tekst eigen te maken. Inmiddels zit het accent er helemaal in en is ze gaan spelen met de tekst. “Ik heb de muzikale Moniek iets meer losgelaten en laat de actrice meer spreken. Ik kom losser van de tekst en heb meer vrijheid in mijn spel.”

Moniek Boorsma Ghost Paris foto Jennifer Schreurs 9
De iconische pottenbakscène uit de film mag uiteraard niet ontbreken in de musical. Moniek gaat dan ook op het podium al zingend live aan de slag. En dat met amper twee uur les in het pottenbakken achter de rug. “Ik vind het stiekem echt heel leuk om te doen. Tijdens de tweede akte is er een moment waarop ik 10 minuten niets te doen heb, dus heel af en toe ga ik dan even pottenbakken.” Al lachend vertelt ze dat er al druk besteld wordt. In Moniek’s kleedkamer staan drie van haar showcreaties: de meest linkse is duidelijk aan het begin gemaakt en de meest rechtste vrij recent. De vaasjes worden namelijk steeds iets hoger. We hebben haar vast uitgedaagd om tijdens de laatste show over 7 maanden een vaas met ornamenten te maken.

Een ander opvallend element in deze show is ongetwijfeld dat Molly’s tegenspeler het grootste gedeelte van de tijd als geest in het verhaal voorkomt. Voor Grégory Benchenafi betekent dat dat hij niets of niemand kan aanraken, maar ook voor de overige castleden bracht het in begin wat uitdagingen met zich mee. “In het begin waren de moeilijkste scènes vooral die waarin ik Sam absoluut niet mag zien of horen. Hij is er natuurlijk wel gewoon en ik hoor hem ook. Eerst was er zelfs een weddenschap: zodra iemand naar de geest van Sam ‘keek’ was diegene hem een biertje verschuldigd. Daar zijn we maar snel mee gestopt, want het ging wel erg hard. Gaandeweg ging het steeds beter en nu zie of hoor ik hem bijna niet meer. Je leert je te richten op de scène en de tegenspelers.”

Wie bewonder jij in het vak?
Via Instagram kregen we van een van de Theaterparadijs-volgers de vraag wie Moniek in het vak bewondert. “Dat vind ik een hele moeilijke vraag. Ik heb niet één persoon die ik bewonder, maar er zijn meerdere mensen waar ik verschillende dingen van kan zien, oppikken en leren. In elke show die ik heb gedaan heb ik van elke collega wel iets mee kunnen meegenomen. Zo heb ik als onderdeel van het ensemble van Aspects of Love samen mogen werken met Lone van Roosendaal, René van Kooten, Ernst Daniël Smid en Maaike Widdershoven. Zeer veelzijdige zangers/acteurs waarvan ik veel geleerd heb door ze te observeren. Verder bewonder ik bijvoorbeeld ook mijn oud-klasgenootje Celinde Schoenmaker onwijs. Ze is mega getalenteerd en gaat als een speer. Dat is superleuk om te zien.”

Moniek Boorsma Ghost Paris foto Jennifer Schreurs 10
Waarom moeten mensen naar Ghost komen kijken?

Daar hoeft Moniek natuurlijk niet lang over na te denken. “Je kijkt naar de film Ghost, maar dan live. Daardoor heb je echt het gevoel dat je van de ene scène in de andere stapt. Er is een live orkest bij en alles wordt live gezongen. Een show die gaat van een lach naar een traan en weer terug. En een Nederlandse speelt de hoofdrol, dus gewoon komen! Plus een weekendje Parijs met de feestdagen is altijd een goed idee, maar daarna mag natuurlijk ook. Ghost staat er nog tot juni!”

Tot slot
Dit interview is onderdeel van een driedelige reportage over Ghost le Musical, de videoreportage verschijnt binnenkort op deze website.

Meer weten over Moniek Boersma? Kijk dan op  www.moniekboersma.com 
Ben je nieuwsgierig geworden naar de voorstelling en binnenkort (tot en met juni 2020) in Parijs? Meer informatie over de voorstelling en tickets vind je op www.theatremogador.com 
Laat je niet weerhouden door de Franstalige website, er is namelijk Engelse boventiteling aanwezig en tijdens het bestelproces worden de vakken van waaruit de boventiteling het best zichtbaar is blauw omlijnd.

Lees ook: Ghost le Musical - deel 1 - De show