Buy website traffic cheap

Ernst en Bobbie maken kinderen en ouders bewust van negatieve invloeden van social media en kunstmatige intelligentie

Nederlands Jeugd Instituut ontwikkelt toolkit voor ouders en kinderen

Schermtijd bij kinderen is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Kinderen krijgen via social media en YouTube steeds meer beelden te verwerken. Deze beelden geven bijna altijd een veel te rooskleurig beeld van de afzenders van deze beelden. Ook zijn deze beelden vaak gemaakt door kunstmatige intelligentie en zijn daardoor fake. Kinderen zijn zich daar vaak niet bewust van. Zij kunnen zich hier onzeker van voelen omdat zij niet kunnen voldoen aan de norm die wordt getoond in die beelden. Zij kunnen hier een negatief zelfbeeld door ontwikkelen met depressies als mogelijk gevolg. In 2023 waren er nog nooit zo veel jongeren met mentale problemen in Nederland.  Het toegenomen gebruik van social media en de invloeden van YouTube op het welzijn van kinderen is hier een van de oorzaken van. De voorstelling ‘Ernst en Bobbie Doen maar wat’ is vanaf 9 oktober 2024 te zien in de grotere Nederlandse theaters.  

De makers van Ernst en Bobbie (Erik van Trommel en Gert-Jan van den Ende) maken zich al langere tijd zorgen over deze ontwikkeling en hebben daarom deze bijzondere voorstelling gemaakt, die in oktober in première gaat. 

In de nieuwe Ernst en Bobbie voorstelling ‘Ernst en Bobbie Doen maar wat’ laten Ernst en Bobbie op hun eigen speelse en avontuurlijke manier de kinderen en hun ouders zien dat je niet alles moet geloven wat je op YouTube en social media voorbij ziet komen. De makers van deze voorstelling willen de kinderen en ouders bewustzijn op dit onderwerp meegeven. 

Deze voorstelling is tot stand gekomen in samenwerking met het Nederlands Jeugd Instituut (NJI). Het NJI is het belangrijkste kenniscentrum van de Nederlandse overheid dat zich bezighoudt met onderzoek van-, en beleid voor het leven van kinderen en jongeren. Het NJI heeft specifiek voor deze voorstelling een toolkit ontwikkeld over social media- en YouTube-gebruik bij jonge kinderen op basis van de voorstelling van Ernst en Bobbie. Deze toolkit kan gebruikt worden als leidraad bij het gesprek dat ouders kunnen hebben met hun kinderen na de voorstelling.

"Wat deze voorstelling extra bijzonder maakt, is dat alle decors en rekwisieten zijn ontwikkeld met behulp van kunstmatige intelligentie. Hiermee willen we niet alleen een moderne en innovatieve productie neerzetten, maar ook het gebruik van AI benadrukken als een krachtig hulpmiddel dat kritisch benaderd moet worden," aldus Erik en Gert-Jan.

Over ‘Ernst en Bobbie Doen maar wat’
In de voorstelling laten Ernst en Bobbie zich beïnvloeden door twee YouTubers. In het begin van het avontuur lijken deze YouTubers oprecht en Ernst en Bobbie reizen zelfs deze YouTubers achterna naar de andere kant van de wereld. Na verloop van tijd blijkt dat alles wat deze YouTubers roepen en doen fake is en gefabriceerd is met kunstmatige intelligentie. Met een illusie armer en een wijze les rijker loopt dit avontuur natuurlijk toch nog goed af zoals het publiek van Ernst en Bobbie gewend is. Tijdens dit theateravontuur komen natuurlijk ook alle bekende hits van het duo voorbij. 

Ernst en Bobbie staan al meer dan 25 jaar aan de top van jeugd- en familie entertainment in Nederland. Voor hun voorstelling ‘Ernst en Bobbie Weten het niet meer’ ontvingen zij een VVTP Gouden Ticket. Voor hun hele Oeuvre ontvingen de makers achter Ernst en Bobbie in 2023 een Buma Oeuvreprijs.  

‘Ernst en Bobbie: Doen maar wat’ is geschikt voor kinderen vanaf 3 jaar en belooft een avontuurlijke en leerzame ervaring te worden die het publiek nog lang zal bijblijven. 

Voor tickets en meer informatie, zie www.ernstbobbie.nl/optredens/