Tekst en beeld Tommy van Delst
Marie is zo in controle dat naast het zingen, dansen en gastvrouw zijn, ze duidelijk de leidende rol heeft, alles in goede banen weet te leiden én dit er ook nog een reuze gemakkelijk uit laat zien.
Neem een pratende televisiehond, zijn baasje, liedjes die vragen om mee te zingen, een koor en ballet en een feeëriek decor en voeg dit samen met (te) gekke vrienden in een dun verhaaltje en zet dit op een podium en je hebt het recept voor de kerstshow van Samson & Marie. Een recept dat al meer dan 30 jaar succes heeft en ook deze editie weer op luid applaus kon rekenen!
In tegenstelling tot kerstshows uit het verleden opent deze show niet met een minuten durende ouverture en iets vernieuwends op theatraal vlak. Waar in het verleden vanaf de eerste seconde werd uitgepakt, opent deze kerstshow eenvoudig met de laatste 30 seconden van een instrumentale openingsmelodie die voorafgaand aan veel Studio 100 concerten wordt gespeeld met oehtjes, aahtjes en laalaatjes door het koor, waarna direct het nummer “Klaar voor de start” wordt ingezet en de show begint.
Naast de klassiekers als Alles is op, 'Ochtendgymnastiek' en 'Wij zijn bij de brandweer', die nog gekend zijn uit de tijd dat Samson naast Gertje zat, zingen Samson en zijn nieuwe baasje ook hun eigen nieuwe liedjes als 'Bibberlip', 'De Antillen en Ijsjes'. Oud of nieuw, dat maakt kennelijk geen verschil. Alle liedjes worden van begin tot eind meegezongen en afgesloten met een luid applaus door het publiek. Al kon het nummer 'Ijsjes' (van de laatste televisieserie “Ijsjestijd”) in Roosendaal op de meeste bijval rekenen.
Naast Samson & Marie maakte ook meneer de Burgemeester (Walter de Donder) weer zijn opwachting om de show van een vrolijke noot te voorzien. Hij wordt dit jaar echter niet bijgestaan door zijn hyperactieve secretaris Eugène van Leemhuyzen, maar door een nieuw personage: Brandweerman Bill (Michiel de Meyer). Met zijn vaste uitspraak “Dit brandje zal ik even blussen” heeft de onhandige jongeman de lachers gemakkelijk op z’n hand, wanneer hij voor de zoveelste keer ergens overheen valt.
Naast Brandweerman Bill maakt ook Bakkerin Florentine (Martine de Jager) voor het eerst haar opwachting in de Kerstshow. Deze flapuit weet direct een onuitwisbare indruk na te laten, ook bij het publiek dat haar nog niet kende. Naast haar voorliefde voor Jazz-muziek, dat met een niet in toom te houden jabbertalk regelmatig tot uiting komt, weet de Jager in haar rol van Florentine op bijzonder komische wijze heel beeldend te vertellen of zelfs op een positieve, grappige wijze te ‘shockeren’. Wie later nog terugdenkt aan deze show zal zich zeker nog deze bakkerin kunnen herinneren.
Overigens lijken zowel de Jager als de Meyer stilaan aan de studio100-familie te zijn toegevoegd. De Jager speelde in 2015 ook al mee in Wickie de musical over Wickie de Viking, in de oorlogsmusical ‘40-‘45 en tourt op dit moment ook in de theatershow Mega Mindy en de onzichtbare ekster als de wat excentrieke vervangend commissaris Angina. De Meyer stond op 12- jarige leeftijd al in de musical Pinokkio (versie 2006), eveneens in ’40-’45, de musical TROEP! en speelde hoofdrollen in drie andere musicals van het pop-up theater in Puurs: Daens, Vergeet Barbara en Red Star Line.
Vanaf volgende maand zal Michiel de rol van Willy (de macho wolf) spelen in de K3-musical “De 3 biggetjes” en op 12 december j.l. werd aangekondigd dat de Meyer de hoofdrol van de prins zal gaan spelen in de herneming van Sneeuwwitje de musical, die vanaf 2 juli 2024 deze zomer exclusief in het Plopsa theater van Plopsaland de Panne zal gaan spelen.
Terug naar de kerstshow: In deze kerstshow krijgt Samson bezoek van een ruimtewezen: Zippy (Barbara Verbergt). Zippy woont op een andere planeet en houdt de aarde al een tijdje in de gaten. Zippy heeft zo de gebruiken op aarde gezien en weet dat iedereen in voorbereiding is op Kerstmis. Op de planeet van Zippy wordt er geen Kerst gevierd en Zippy zou daarom graag bij Samson en zijn vrienden Kerstmis komen vieren.
Wanneer Samson aan zijn vrienden vertelt over dit ongelooflijke bezoek, brengt dit de Burgemeester en Brandweerman Bill op een idee. Ze gaan zich verkleden als ruimtewezentjes om op deze manier van de heerlijke kersttaart te kunnen eten, die Bakkerin Florentine speciaal voor het kerstfeest heeft gemaakt. Florentine en Marie vertrouwen het niet en bedenken een list om de ruimtewezentjes te ontmaskeren.
Qua regie (Stefan Staes) is er niets op aan te merken. Op en af gaan van de hoofdfiguren, ballet en koor gebeurt iedere keer anders, maar bovenal vlot waardoor de show als een goed geoliede machine loopt. Het decor (Joris van Veldhoven) is eenvoudig, maar doeltreffend: het geeft een gezellige warme winterse sfeer weer. De special effects zijn minimaal al blazen ze je niet van je stoel, maar het licht zorgt weldegelijk voor een professionele uitstraling.
Het grootste gemis is het ontbreken van een live orkest. Vanaf de start in 1991 heeft de XL-band iedere kerstshow samen met Gertje live begeleid, jammer dat daar sinds de overgang naar Marie geen budget meer voor lijkt te zijn. Hopelijk lukt het om Samson in de huidige tijd en de huidige formatie naar een hogere mate van populariteit te brengen, dat het toevoegen van een liveband weer mogelijk zal maken.
Marie lijkt inmiddels helemaal thuis te zijn in haar rol als extra baasje van Samson. Zonder enige moeite spreekt ze tot het publiek en weet ze haar energie goed te verdelen als ze op het podium staat. Zo weet ze haar eigen zang in de juiste balans met het koor (Spotz on) af te stemmen en dánst ze ook mee met het Samsonballet (Studio Dansemble) wat een welkomen toevoeging is aan de Kerstshow. Petje af ook voor haar conditie. Ze oogt superfit en weet tijdens het dansen en zingen, zonder buiten adem te zijn, ook nog te praten met het publiek. Chapeau!
Met haar jarenlange ervaring als regie-assistent binnen de studio 100-theaterafdeling, weet Marie perfect wat een show nodig heeft om een succes te zijn. Marie is zo ‘in controle’ dat naast het zingen, dansen en gastvrouw zijn ze duidelijk de leidende rol heeft, alles in goede banen weet te leiden én dit er ook nog een reuze gemakkelijk uit laat zien.
Dat Marie naast lachen en zwaaien, oog heeft voor het jonge publiek, blijkt als er zelfs tijdens het zingen contact is met kinderen op het balkon die de toelating krijgen om een opgerolde tekening naar beneden te gooien. Wanneer dit misgaat loopt Marie zonder moeite van het toneel af de zaal in, om deze tekening alsnog in ontvangst te nemen. Ook merkt Marie direct op, wanneer de machine die achter haar moet zorgen voor sneeuw aan haar kant van het toneel niet lijkt te werken. Dat is nog eens scherp.
Wanneer de eerste tonen van het lied De Samsonrock worden ingezet, volgt traditiegetrouw het einde van de show. In alle Samson Kerstshows wordt hiermee namelijk afgesloten. Helaas speelt de Samson & Marie kerstshow slechts één dag in Nederland, waardoor de allerlaatste voorstelling van deze tour twee uur na de Nederlandse première al is gestart. De eerstvolgende mogelijkheid om Samson & Marie eens live te bewonderen zal deze zomer zijn met hun zomershow in het Plopsa theater in de Panne.
Gezien 7 januari 2024 Theater de Kring Roosendaal