Door Tommy van Delst / Foto's Wim Lanser
Zondag 20 oktober 2024. De foyer van het Nieuwe Luxor theater in Rotterdam is door Van Hoorne Studios versierd in het knalgroen. Zouden Titus en Fien nu al een comeback gaan maken..? Niets is minder waar, vandaag is de première van Shrek de Musical. In de hoofdrol René van Kooten als Oger Shrek en Linda Verstraten als prinses Fiona. Zij worden bijgestaan door Qshans Tode als komische Ezel en Darren van der Lek als de immer protsterige Heer Farquaad. Recensie Shrek, de Musical leuke avond
Shrek de Musical, belooft een sprookjesachtige reis door het moeras van de geliefde populaire groene reus te worden voor de jonge én jong-gebleven fans. Het gekende in 2001 door Dreamworks op film uitgebrachte verhaal, werd in 2012 door Albert Verlinde producties op de planken gebracht. Ruim 12 jaar later haalt Van Hoorne Entertainment deze grote naam binnen en – in tegenstelling tot hun andere sprookjesmusicals – werken zij nu dus aan een bestaand gegeven in plaats van dit van nul af aan zelf te creëren.
Er is voor deze voorstelling duidelijk niet beknibbeld op budget of middelen. De decors zijn indrukwekkend en de kostuums zijn kleurrijk en creatief, precies wat je zou verwachten van een professioneel gezelschap dat al jarenlang succesvolle producties op de planken brengt. Ook de creatives zijn niet bepaald onbekende personen: Bas Groenenberg regisseert al sinds jaar en dag de bekende, populaire sprookjesmusicals voor Van Hoorne en Mark Haayema lijkt met zijn vele inclusieve kinderboeken, bijzondere muziekprojecten én authentieke kijk op jeugdentertainment de uitgelezen persoon om het script en dramaturgie voor zijn rekening te nemen.
Waar we afgelopen jaar door Studio 100 nog werden verrast met een behoorlijk opgefriste versie van de 3 biggetjes (de voorstelling duurde bijna een uur korter dan het origineel van 2003), lijkt er bij Shrek iets té enthousiast te zijn geschrapt in het script: De verhaallijnen worden daardoor niet secuur nagelopen waardoor er nog veel door de toeschouwer zelf moeten worden ingevuld in het verhaal (met kennis uit de film, maar niet uit wat je op het toneel ziet). Bijvoorbeeld hoe de draak wordt gepasseerd en verslagen, maar ook hoe Heer Farquaard het einde van de voorstelling niet haalt.
Het talent van de cast is onmiskenbaar: vocaal en individueel zijn de zangprestaties, van zeer hoog niveau. Vooral de solo van Annefleur van den Berg als draak, gooit hoge ogen en weet het hardste applaus van de middag te ontvangen. Toch blijft er na afloop een gevoel hangen dat er iets niet helemaal op zijn plek valt. Ondanks de grote middelen en de onmiskenbare ervaring van alle betrokkenen bij deze musical, lijkt het eindresultaat niet volledig aan de verwachtingen te voldoen.
Het probleem ligt niet zozeer bij de individuele prestaties, maar eerder bij de dramaturgische en regiekeuzes die zijn gemaakt. Waar de filmversie van Shrek zich onderscheidde door een scherp gevoel voor humor en een mooie balans tussen volwassen thema's en kinderlijk vermaak, voelt de musical soms wat onsamenhangend aan. De verhaallijn lijkt soms van scène naar scène te springen zonder een echt vloeiend geheel te vormen. Hierdoor verliest het verhaal aan impact en betrokkenheid, wat jammer is gezien het rijke bronmateriaal.
Er zijn momenten waarop de timing van grappen of emotionele momenten niet helemaal lijken te kloppen. Terwijl het ene moment een komische noot probeert te raken, lijkt de overgang naar een serieuzer moment abrupt en geforceerd, waardoor de emotionele betrokkenheid van het publiek niet optimaal wordt benut. Dit maakt het moeilijk om echt mee te gaan in de emotionele reis van de personages.
Zoals eerder beschreven is, is de zang van prima niveau, maar mist het – hoe jammer ook - soms de vonk die nodig is om het verhaal écht te dragen. Liedjes die in potentie de kern van de emotionele reis van de personages zouden moeten vangen, die gezongen worden door vocale prestaties van de acteurs, blijven soms hangen in oppervlakkige uitvoeringen. Het voelt alsof er meer aandacht is gegaan naar het creëren van visuele impact dan naar de (subtiele of diepere) emotionele lagen die deze musical kan bieden.
Met al het aanwezige talent (zowel van de acteurs als creatives) en de grote productiewaarde had Shrek de Musical van Van Hoorne Entertainment een waar spektakel kunnen zijn. Helaas blijft de voorstelling steken op “vermakelijk” door een gemis in aan samenhang en dramaturgische diepgang. Een leuke avond uit voor de hele familie, maar helaas niet de onvergetelijke ervaring die het had kunnen zijn.
Kijk hier voor meer informatie en kaarten.
Gezien op 20-10-2024 Nieuwe Luxor Rotterdam