Door Andy Doornhein - foto's Dinne van Rongen
Toen ik hoorde dat Goedemorgen Theaterproducties de voorstelling Eiffel de Musical zou gaan maken, was mijn nieuwsgierigheid meteen aangewakkerd. Die nieuwsgierigheid werd bij de eerste presentatie alleen maar groter. En dan is het zover: 25 november, de première van Eiffel de Musical. Recensie - Eiffel de Musical Goedemorgen Theaterproducties
Het verhaal
Als dochter van de bekende ontwerper Gustave Eiffel ziet Claire de droom van haar vader vorm krijgen in Parijs.
Na het bouwen van het onzichtbare geraamte van het Vrijheidsbeeld wil Gustave iets creëren waardoor de wereld hem zal zien. Met zijn blik op de top gericht lijkt hij echter blind voor de offers die Claire hiervoor brengt. Zij vreest dat ze, na het verlies van haar moeder, ook haar vader kwijtraakt, nu hij zich volledig op zijn werk stort. Wanneer haar verloofde Adolphe haar bovendien voor een onmogelijke keuze stelt, rijst de vraag: hoeveel kan een mens buigen voordat hij breekt? Ondertussen kijken angstige en verwonderde Parijzenaren naar de Wereldtentoonstelling van 1889, waar aan de oevers van de Seine een technisch wonder van 300 meter staal verrijst. Dat deze toren later door de stad en de wereld zou worden omarmd, kan alleen maar voortkomen uit liefde, de onuitgesproken liefde van een man, gegoten in staal. Recensie - Eiffel de Musical Goedemorgen Theaterproducties Eiffel de Musical vertelt het verhaal van een vader en dochter die elkaar verliezen in het bouwen aan de toekomst.
(bron eiffeldemusical.nl)
Prachtige ingrediënten voor een meeslepend verhaal. Zodra het doek opengaat, toont het toneel een duidelijke poot van de Eiffeltoren, met een platform en een bureautje. Hier kom ik later op terug.
Cast en personages
Gustave Eiffel wordt gespeeld door Ad Knippels. Met zijn warme en duidelijke stem zet hij het personage neer als een zeer gedreven man, die zichzelf door zijn zwakke sociale vaardigheden vaak onnodig in de problemen brengt. Dit wordt versterkt door de aanwezigheid van zijn overleden vrouw Marguerite, gespeeld door Valerie Curlingford. Een rol die, hoewel op de achtergrond, subtiel aanwezig is als het liefdevolle geweten van Gustave. Haar kraakheldere stem biedt een aangename tegenklank aan die van Knippels. Soraya Gerrits speelt Claire, de dochter van Eiffel. Na het overlijden van haar moeder heeft zij een centrale rol binnen het gezin én het bedrijf ingenomen. Gerrits laat zien dat ze helemaal klaar is voor zo’n grote rol. Wat een stem, wat een kracht en wat een spel! Claire’s grote liefde is Adolphe Salles, een wereldvreemde maar schattige cijfernerd. Ruben van Keer brengt met dit karakter de eerste vrolijke noot van de voorstelling en heeft regelmatig de lachers op zijn hand. Hij is bijna mijn favoriete personage van de avond. Die eer gaat echter naar Dennis Willekens. Willekens neemt meerdere rollen op zich, met als belangrijkste de gewiekste Consigny. Vooral zijn vertolkingen van de verschillende Parijse journalisten zijn hilarisch om naar te kijken. De laatste twee rollen, Marcel en Claudette, worden gespeeld door Roman Brasser en Maaike Franken. Hun spel en zang stralen een jeugdige liefde uit, die ontroert. Recensie - Eiffel de Musical Goedemorgen Theaterproducties
Teksten, muziek en vormgeving
De liedteksten (Max Roijé) en arrangementen (Peter Favier) in Eiffel de Musical zijn niet van het gemakkelijk toegankelijke soort. Ik geniet van de mooie poëtische zinnen en de prachtige muzikale composities (Helmer Kant), maar ze vragen wel om aandacht. De melodielijnen zijn spannend, maar sturen me soms een onverwachte kant op. Recensie - Eiffel de Musical Goedemorgen Theaterproducties
De kostuums van Sanne Oostervink zijn een lust voor het oog. Vooral de trouwjurk van Claire is een schitterend hoogtepunt.
Dan kom ik bij mijn minpunt: het decor (Eric van der Palen) en het lichtontwerp (Wannes van der Veer). Voor een productie van dit niveau vind ik het toneelbeeld wel erg statisch. Misschien ben ik door de scènefoto’s op het verkeerde been gezet, daarop zag ik spannende sferen die ik in de voorstelling zelf miste. Het gebrek aan dynamiek in de decors maakt het moeilijk om me te verplaatsen in de verschillende locaties waar het verhaal zich afspeelt. Zeker in 2024, met alle technologische mogelijkheden zoals projecties, had het toneelbeeld levendiger kunnen worden. Dit kostte me de nodige concentratie om mijn aandacht bij de voorstelling te houden.
Conclusie
Dat Fons van Rongen met Goedemorgen Theaterproducties opnieuw een volledig eigen productie op de planken heeft gezet, verdient veel waardering. Een prachtig verhaal, schitterende liedjes en een fantastische cast. Maar het oog wil ook wat.
Klik hier voor tickets
Gezien op 25 November 2024 Schouwburg Amstelveen