Recensie If I Fall: showcase voor jong talent

Recensie If I Fall: showcase voor jong talent

|

Er komt stilaan een einde aan de lange reeks van door covid uitgestelde musicals die alsnog in première gaan. Eén van die shows die tot twee keer toe moest worden verplaatst is ‘If I Fall’, de nieuwste productie van The Singing Factory. Derde keer goede keer voor de show over social media, hoe jongeren daarmee kunnen omgaan en de noodlottige gevolgen als het compleet uit de hand loopt. Zoals je dat ondertussen gewend bent, levert de producent met ‘If I Fall’ opnieuw een showcase voor jong Vlaams musicaltalent dat muzikaal het allerbeste van zichzelf geeft.

Wanne Synnave, huisschrijver bij The Singing Factory, kiest graag voor zwaardere, maatschappelijk relevante thema’s. Na ‘June Foster’ (pleegzorg), ‘November 89’ (leven ten tijde van de Berlijnse Muur), ‘Magdalena’ (“gevallen vrouwen” die in kloosters gedumpt werden) en ‘Kamp Delta’ (dystopische toekomst) kiest Synnave nu voor de mogelijke gevolgen als het misloopt op sociale media. In ‘If I Fall’ hebben vier middelbare schoolvrienden het idee om een volledig nieuw social network uit de grond te stampen. Hun app ‘Circle’ is meteen een doorslaand succes, ver buiten de muren van de school. Tot het compleet uit de hand loopt, en de app dodelijke gevolgen krijgt.

images/musicals/2023-2024/If-I-Fall-005.jpg

Synnave haalt relevante thema’s – zeker binnen de leefwereld van het doelpubliek – aan zoals sexting en zelfmoord maar waardoor ‘If I Fall’ eveneens (te) zwaar op de maag blijft liggen. Ergerlijk is dat er, vooral in de tweede akte, enorm op die emotie werd geschreven waardoor soms het tegenovergestelde bereikt wordt. Na een bijzonder lange expositie in de eerste akte, schakelt het script nogal bruusk een versnelling hoger waardoor de escalatie tijdens de laatste 10 minuten voor de pauze gratuit aanvoelt. Nogal clichématige verhaalelementen en voorspelbare plotwendingen komen de geloofwaardigheid van het script ook niet ten goede. Inhoudelijk en visueel knipoogt ‘If I Fall’ soms iets te expliciet naar ‘Dear Evan Hanssen’. Synnave bezit absoluut het talent om een sterk verhaal neer te pennen, maar verslikt zich hier in een overdaad aan pathos.

images/musicals/2023-2024/If-I-Fall-005.jpg

Want wanneer je de jonge cast ziet spetteren in de vrolijke, lichtere delen van het verhaal, verlang je haast naar het moment waarop de huisschrijver van The Singing Factory eens een lichtvoetiger verhaal uit z’n pen tovert. “De fun, de hits”, zonder al te veel janksalvo’s richting publiek. Het zou dé sterkte van de producent alleen maar extra in de verf zetten: het ongeziene talent waarmee zij aan de slag kunnen gaan. Professionals Hannes Vandersteene (Principal Wilson) en Sasha Rosen (Camila Rodriguez) vertolken hun rollen met verve (en wat heb ik Rosen gemist op een musicalpodium), maar het is de jongerencast die bewijst dat de toekomst van de Vlaamse musical er mooi uitziet. Wanneer het grote ensemble op het podium staat, is het altijd smullen van de formidabele samenzang en ook de hoofdcast weet muzikaal meer dan gewoon te overtuigen. Lotte Villays (Mia), Lars Rogiers (Jack), Zion Luts (Justin) en Emma Vanthielen (Grace) zetten elk een dijk van een prestatie neer.


images/musicals/2023-2024/If-I-Fall-005.jpg

De songs waarmee de cast aan de slag kan gaan, lenen zich er ook toe om vocaal uit te pakken. Sam Verhoeven en Wanne Synnave schreven nummers die goed in het gehoor liggen en een fijne mix van stijlen bevatten. Dat The Singing Factory opnieuw aan de slag gaat met een zevenkoppige liveband, toont dat ze “hun” jongeren een zo professioneel mogelijk kader willen bieden om zo nog verder te groeien als musicalacteurs. Dat kan ook gezegd worden over de samenwerking met Matthew Michel (choreografie) en Anne Mie Gils (regie) die een strakke voorstelling op de planken brengen zonder al te veel overbodige en afleidende franjes.

Al met al is ‘If I Fall’ een nieuwe musical met veel potentieel. De songs zijn prima geschreven en visueel zag het geheel er knap uit. Ook het script heeft een goed uitgangspunt waar – mits het nodige schaafwerk – een sterk verhaal uit te puren valt. De inhoudelijke manco’s worden alleszins goed gecompenseerd door de uitstekende prestaties van de jonge cast. Het is lovenswaardig dat The Singing Factory een professioneel kader biedt aan hun jongeren om zo hun talenten nog verder te ontwikkelen.  Die talenten verdienen alleszins een groter publiek dan een halfvol Antwerps Zuiderpershuis op een vrijdagavond.

Meer info op www.singingfactory.be.

Gezien op vrijdag 21 april in het Zuiderpershuis te Antwerpen.