Door Andy Doornhein
Musicals van eigen bodem, ik ben er gek op. Van begin tot het einde een nieuw verhaal creëren en daarmee dan in het theater gaan staan. Niets ten nadelen van al die grote namen, want ook daar kan ik van genieten.
In 2023 heb ik, van Goedemorgen Theaterproducties, mogen genieten van Checkpoint Charlie, beoordeeld met vier sterren. In dit theaterseizoen brengt deze producent het bijzondere verhaal van Gustav Eiffel. De nieuwe musical zal 25 November 2024 in Amstelveen in première gaan.
Repetities van start bij Eiffel de Musical
Zover is het nog niet. In de Diemerstudio’s zijn, onder het toeziend oog van enkele theaterprogrammeurs en de pers, de repetities van deze productie van start gegaan. Dit alles onder het genot van een echt Frans petit dejeuner.
Repetities van start bij Eiffel de Musical
Fonds van Rongen
Regisseur en producent Fons van Rongen vertelt tijdens dit ontbijt over de voorstelling:
We gaan spelen in zo'n 50 theaters, en de voorstelling loopt tot half maart. Anderhalf jaar geleden ontstond bij mij het idee om een voorstelling te maken over de Eiffeltoren. We kwamen net terug van Checkpoint Charlie, wat onze eerste reis was voor de voorstelling.
Ik ben enorm blij dat we weer een historisch onderwerp hebben gevonden waar we een persoonlijk verhaal over mogen en kunnen vertellen, iets dat nog niet iedereen kent. Het afgelopen jaar is vaak de vraag gesteld: "Waarom in vredesnaam een musical over de Eiffeltoren?"
Mijn fascinatie begon bij het feit dat er aan het eind van de 19e eeuw een 300 meter hoge stalen toren werd gebouwd in het prachtige Parijs, uit technisch vernuft, om te laten zien waartoe de mens in staat was. Tegenwoordig wordt diezelfde toren dagelijks door vijf tot tien mensen gekozen als locatie voor hun huwelijksaanzoek.
Deze toren, gebouwd als een technisch meesterwerk, is nu een symbool van romantiek geworden. Er zit duidelijk iets in de lucht van Parijs dat liefde aantrekt. Tijdens onze zoektocht naar het juiste verhaal voor deze voorstelling ontdekten we dat de bron van die romantiek bij de familie Eiffel zelf ligt.
Voordat de familie Eiffel de beroemde toren bouwde, stond ze vooral bekend om het ontwerpen van bruggen. Gustave Eiffel wilde echter meer dan dat; hij had een grotere droom: iets nalaten dat door de wereld zou worden gezien. Deze voorstelling gaat daarom niet alleen over de bouw van de toren, maar ook over ambitie, familie en het realiseren van een ongekende prestatie. Wij houden ervan om originele musicals te maken, net zoals Gustave Eiffel iets creëerde dat nooit eerder was gedaan.
In maart dit jaar zijn we met een deel van ons team naar de Eiffeltoren gegaan. Ondanks dat we wisten hoe hoog de toren is, was het een bijzondere ervaring om daar te staan en te beseffen wat men destijds voor elkaar heeft gekregen. Voor ons is het extra bijzonder dat er een ontroerend verhaal aan verbonden is. Max Roijé, onze schrijver, zal straks meer vertellen over het verhaal.
Creatives
Het creatieve team bestaat uit: Max Roijé, onze schrijver, Helmer Kant is de componist, Peter Favier is onze arrangeur, Erik van der Palen de decorontwerper. Dinne van Rongen -Groothuis choreografie, Sanne Oostervink, kostuum ontwerpt, Wannes van der Veer ontwerpt het licht, en Bas Paree is verantwoordelijk voor het geluid.
Soms wordt er gevraagd om niets van het decor naar buiten te brengen, maar wij vinden het juist belangrijk om alles te delen. Het decor is een wezenlijk onderdeel van de voorstelling. Het script, de muziek, de kostuums, het licht en geluid – alles komt samen om de voorstelling tot leven te brengen.
Cast
Vorige jaar rond deze tijd begonnen we met audities, op zoek naar een geweldige cast. En ik denk dat we daarin geslaagd zijn. We zijn inmiddels enkele dagen aan het repeteren in deze ruimte, en ik ben ontzettend blij met wat we aan het maken zijn.
In de voorstelling zien we onder anderen Ad Knippels als Gustave Eiffel, Soraya Gerrits als Claire Eiffel, en Ruben van Keer als Adolf, de verloofde van Claire, die halverwege de voorstelling verschijnt. Valerie Curlingford speelt Marguerite, de overleden vrouw van Gustave Eiffel.
Roman Brasser vertolkt de rol van Marcel, één van de bouwers van de Eiffeltoren. Olaf Schot speelt onder andere Eduard, de zoon van Gustave Eiffel. Josephine van Waesberghe speelt Lore Eiffel, een van de dochters van Gustave, en ook andere rollen.
Maaike Franken speelt Claudette, de vriendin van Marcel. Bart Winsingh vertolkt Émile Nougier, een van de bedenkers van de Eiffeltoren.
Het is belangrijk te vermelden dat Gustave Eiffel de toren niet zelf heeft bedacht; dat waren namelijk Nougier en Koechlin, twee ingenieur-architecten die de eerste schetsen aan Eiffel presenteerden. Dennis Willekens speelt Consigny, de rechterhand en tweede man binnen het bedrijf Eiffel.
Met dit geweldige team gaan we een prachtige voorstelling maken, en we spelen het komende half jaar in theaters door heel het land.
Repetities van start bij Eiffel de Musical
Max Roijé
Max Roijé, script en liedteksten heeft nog wat aanvulling op dit bovenstaande verhaal:
Fons vroeg het al: waarom maak je een musical over de Eiffeltoren? Wat wil je daarmee zeggen? Dat was ook mijn eerste vraag aan Fons tijdens ons eerste gesprek. Het antwoord? Metaal en liefde lijkt misschien geen logische combinatie.
Parijs stond al bekend als de stad van de liefde, en toen kwam daar nog een enorm symbool bij om dat verder te versterken: de Eiffeltoren. Dat symbool is krachtig en alomtegenwoordig. Vaak, als ik tegen een deadline aanzat, viel het me op hoe vaak je de Eiffeltoren eigenlijk ziet. Mensen geloven me niet als ik zeg dat je het symbool vijf van de zeven dagen ergens tegenkomt. Ga er maar eens op letten.
De toren is inmiddels een geliefde plek voor huwelijksaanzoeken, maar hoe is dat zo gekomen? Wat maakt deze toren het symbool van de liefde? We zijn het verhaal achter Gustave Eiffel, de naamgever en bouwer van de toren, gaan onderzoeken.
Eiffel
In zijn biografie ontdekte ik dat Eiffel vooral bekend stond om het bouwen van bruggen en andere constructies. Hij was een meester in het werken met ijzer, en ontwierp bijvoorbeeld ook het binnenwerk van het Vrijheidsbeeld – iets wat velen niet weten omdat het onzichtbaar is. Eiffel zelf bleef vaak buiten beeld, maar hij wilde iets achterlaten dat door iedereen gezien zou worden. En dat is uiteindelijk gelukt, zoals we allemaal weten.
Eiffel's vrouw overleed op jonge leeftijd, toen hun oudste dochter Claire veertien was. Zijn liefde voor zijn vrouw heeft hij in de toren gelegd, denk ik. Tijdens ons onderzoek kwamen we erachter hoe belangrijk Claire was in zijn leven. In de late 19e eeuw, een tijd waarin vrouwen vaak nog een ondergeschikte rol hadden, nam Claire als oudste van vijf kinderen de zorg op zich voor haar broers en zussen na het overlijden van hun moeder. Maar ze deed meer dan dat: ze nam ook een belangrijke rol in het bedrijf van haar vader op zich.
Als je nu de Eiffeltoren bezoekt, zie je in het kantoor van Gustave Eiffel niet alleen zijn afbeelding prominent hangen, maar ook die van Claire. Wie was deze vrouw en waarom was zij zo belangrijk voor hem? Dit persoonlijke verhaal wilden we verder onderzoeken.
Het verhaal dat zich ontvouwt, is dat Eiffel gezien wilde worden door de wereld, maar Claire wilde vooral gezien worden door haar vader. Dit is iets wat veel mensen herkennen: het verlangen om erkend te worden door die ene belangrijke persoon in je leven.
Gustave Eiffel verloor zich misschien een beetje in zijn ambitie om steeds hoger en verder te gaan. Hij richtte zijn blik naar boven, naar steeds grotere hoogtes, en zag mogelijk niet goed wat er om hem heen gebeurde. Een toren van 300 meter was op dat moment het hoogste bouwwerk ter wereld, en zoiets was nooit eerder gedaan.
Dit is het verhaal dat we zijn gaan ontwikkelen: een verhaal waarin overleden vrouwen een rol spelen. Een aantal spoilers zal ik hier niet verklappen, die zijn in het theater te zien. Zijn overleden vrouw probeert hem als een innerlijke stem te wijzen op wat er om hem heen gebeurt, in plaats van alleen maar naar boven te kijken en verder te gaan. Claire, zijn dochter, krijgt een verloofde die haar ten huwelijk zal vragen. Rara, waar zou dat huwelijksaanzoek plaatsvinden? Dat moet je in het theater zien, daar verklappen we niets over.
Voor Claire is het een zoektocht naar haar plek in een door mannen gedomineerde wereld, zeker in de bouwsector aan het einde van de 19e eeuw. Hoe vindt zij haar weg daarin, en raakt ze haar vader misschien ook een beetje kwijt? Het nummer "Voor jou", dat we net hoorden, weerspiegelt de vraag of vader en dochter elkaar uiteindelijk weer zullen terugvinden.
Waarom ik denk dat dit verhaal belangrijk is om nu te vertellen, is omdat we allemaal meegaan in de race om steeds meer, steeds groter en steeds verder te willen. Op sociale media lijkt het altijd fantastisch te gaan, maar de realiteit is dat veel mensen zich steeds verder in die race verliezen. De helft van de wereld lijkt bij een psycholoog te lopen om het allemaal aan te kunnen. Wat zou er gebeuren als we af en toe de tijd nemen om niet alleen omhoog te kijken, maar ook opzij, naar wie er naast ons staat? Misschien ontdekken we wel dat er mensen zijn die belangrijker zijn dan we dachten.
Dat is de boodschap die we hopen over te brengen.
Klik hier voor de speellijst