In ‘Heldere Hemel’ schittert Hanneke Drenth als veelzijdige performer in een ontroerende en sprankelende voorstelling vol muziek, humor en persoonlijke verhalen, krachtig ondersteund door Aristo’s bigband. Recensie - Hanneke Drenth & Bigbenth: 'Heldere Hemel'
Door Sjamke de Voogd
Hanneke Drenth droomde ervan ooit met een bigband te zingen. Donderdag 12 juni beleefde deze droom z'n première in het Haventheater in haar geboorteplaats IJmuiden. Recensie - Hanneke Drenth & Bigbenth: 'Heldere Hemel'
Drenth is een zeer ervaren cabaretier ('Dames voor na vieren'), actrice (o.a. 'Het is hier geen hotel'), zangeres ('Spijkers met Koppen') en speelde in diverse tv series en films. In 'Heldere Hemel' komen al haar talenten samen: eigen geschreven nummers, imitaties, fysieke sketches, dagboekfragmenten, persoonlijke verhalen - zowel gevoelig als grappig en met zelfspot.
Dit alles muzikaal fenomenaal begeleid door Aristo’s bigband, de zestienkoppige formatie onder leiding van Aristo (Fred van Straten). De band bestaat uit negen blazers (inclusief sousafoon), een driekoppige ritmesectie, gitarist, bassist, accordeonist en Aristo zelf op piano en trompet (soms zelfs tegelijkertijd). Recensie - Hanneke Drenth & Bigbenth: 'Heldere Hemel'
Gastartiest op deze premièreavond was Paul de Leeuw, die opkwam nadat Drenth het nummer 'Zonder Jou' had ingezet. Samen zongen ze een paar nummers en de Leeuw zong een solo. Het aantal stemmen werd zelfs verder uitgebreid door een jongerenkoor, bestaand uit circa 20 jongvolwassenen, dat twee nummers meerstemmig ondersteunde.
Drenth beweegt soepel over het podium en geniet overduidelijk van háár avond. Muzikaal zit het ijzersterk in elkaar, de artieste heeft een heerlijk stem en de Nederlandstalige nummers zijn goed verstaanbaar.
De onderwerpen van de liedjes zijn herkenbaar en de muziek is lekker ritmisch. Er is duidelijk een goede samenwerking geweest tussen Aristo en Drenth, waar ze dan ook met veel respect naar de bandleider over vertelt. Recensie - Hanneke Drenth & Bigbenth: 'Heldere Hemel'
Hoogtepunt van de avond is een gevoelig nummer dat Drenth schreef voor haar zoon, die een lastige periode doormaakte. Ze vertelt het persoonlijke verhaal terwijl haar zoon (en dochter en man) in de zaal zit(ten), waarna ze duidelijk geëmotioneerd het lied inzet.
Met 'Dames voor na vieren' maakte de cabaretière veel fysieke sketches. Dat is in 'Heldere Hemel' terug te zien in een ijzersterke act waarin ze met een colbert aan een hanger een stel naspeelt dat duidelijk verschillende behoeftes heeft in contact.
De imitaties zijn niet allemaal even sterk, maar de twee types die het verst uit elkaar liggen zijn veruit de beste: de Rotterdamse Jules Deelder met een hilarisch gedicht en de snel sprekende altijd blije Britt Dekker.
De voorstelling gaat in diverse vormen de theaters in. Afhankelijk van de grootte van de zaal met volledige en kleinere formatie van de bigband en met en zonder gastartiest. Artiesten die al toegezegd hebben een gastoptreden te verzorgen zijn o.a. Alex Klaassen, Henry van Loon, Jeroen van Koningsbrugge en Diggy Dex. Recensie - Hanneke Drenth & Bigbenth: 'Heldere Hemel'
Al met al een zeer diverse avond met 120 minuten veel lachen - met hier en daar een traan - meeklappen en geroerd luisteren, circa 40 mensen op het podium - met Hanneke Drenth als stralend middelpunt en een geweldig gastoptreden van Paul de Leeuw. "Hanneke pakt uit" was ook een zeer toepasselijke titel geweest.
Voor meer informatie: hannekedrenth.nl
Gezien op donderdag 12 juni 2025 in het Haventheater in IJmuiden Recensie - Hanneke Drenth & Bigbenth: 'Heldere Hemel'