Buy website traffic cheap

Recensie - Night of the Proms 2024

De 38ste editie van ‘Night of the Proms’ bracht, zoals vanouds, een knappe mix van klassiek en pop naar het Antwerpse Sportpaleis met Niels Destadsbader, Emeli Sandé en Shaggy als hoogtepunten van een sterke line-up. Recensie - Night of the Proms 2024


Door Robin Peeters – Foto’s: PSE Belgium

Louis Philippson in Night of the Proms 2024

Vanaf de ouverture van ‘Night of the Proms’ valt de muzikale grootsheid van het muziekfeest meteen op. Het podium van het Antwerpse Sportpaleis wordt immers op indrukwekkende wijze gevuld met het 24 personen tellende koor Fine Fleur en het 58-koppige orkest bestaande uit het Antwerp Philharmonic Orchestra aangevuld met de Backbone-band. Met veel flair nam dirigente Alexandra Arrieche de muzikanten op sleeptouw, wat meteen zorgde voor een eerste inhaakmomentje met ‘Die Fledermaus Waltz’ van Johan Strauss. Recensie - Night of the Proms 2024

Dit klassieke gedeelte werd voortgezet door de 20-jarige pianist Louis Philippson met het eerste pianoconcert van Tsjaikovski. Hoewel de Duitser een formidabele uitvoering bracht, dwaalde mijn aandacht enigszins af en konden enkele aanwezigen in mijn buurt een eerste geeuw niet onderdrukken.

De schwung kwam er gelukkig weer in dankzij Emile Sandé die met haar resem hits het Sportpaleis weer helemaal bij de les bracht. Het is onbegrijpelijk dat de singer-songwriter sinds haar schitterende debuutplaat in 2012 nooit écht is kunnen doorbreken als absolute wereldster. Met het formidabele ‘Heaven’ wist Sandé alvast het eerste hoogtepunt van de avond neer te zetten. In haar nieuwe song ‘Roots’ kon de Britse haar prachtige diepere stemtimbre etaleren, maar het was toch vooral de medley van het ingekorte ‘Read All About It’ en ‘Next To Me’ – prachtig met de extra koperblazers – die voor het volgende hoogtepunt zorgde. Recensie - Night of the Proms 2024

Het bombastische Verdi's ‘Dies Irae’ liet de perfecte mix van pop, rock en klassiek horen waar ‘Night of the Proms’ gekend voor is. Of zoals presentator Niels Destadsbader optekende dat het “niet zou misstaan op Graspop” en die een “jawadde dadde!” niet kon onderdrukken na afloop van het stuk. Destadsbader, die aan het begin de avond even verwees naar het fileleed op de Antwerpse ring, bleek een uitstekende nieuwe presentator te zijn voor the Proms. Zijn presentatie was vlot, ter zake en met weinig zottigheden waardoor hij het tempo lekker in de show wist te houden. Recensie - Night of the Proms 2024

Waar de eerste kennismaking met Louis Philippson wat twijfelachtig was, wist de pianist in zijn tweede passage veel meer te overtuigen. Zo was het van TikTok bekend zijnde ‘Beethoven Virus’ alleen al visueel een pak interessanter doordat in het lichtontwerp de toetsaanslagen van de pianist zichtbaar werden gemaakt. Philippson kon eveneens zijn charmante verschijning beter uitspelen bij het publiek en wist muzikaal ook extra te overtuigen met ‘Supernova’, een fantastische eigen compositie die zo uit het oeuvre van Hans Zimmer kon komen.

Niels Destadsbader in Night of the Proms 2024

Niet veel later mocht Niels Destadsbader duiken in zijn muzikaal repertoire. ‘Verover Mij’ zette hij ietwat moeilijk in, maar hij wist zich te herpakken en bespeelde meteen het publiek met zijn aanstekelijk enthousiasme. Je moet het Destadsbader als geboren entertainer alleszins niet leren hoe je een publiek instant kan inpakken. “Amaai, dat was plezant”, bracht hij uit na zijn eerste song waarna hij met ‘De Wereld Draait Voor Jou’ de ambiancemeter behoorlijk deed stijgen. Want zowel de compositie van de gebroeders Bettens als die van Regi Penxten bleken uitstekend te werken in een symfonische versie. Niet alleen qua presentatie was Destadsbader een prima match met the Proms, maar ook muzikaal zat het helemaal snor.

Via een wat magere medley van ‘Pirates of the Caribbean’ – we vergeven het ze, Zimmer himself moet het live flink aandikken – en Manuel de Falla’s rituele vuurdans ging de avond los door naar Shaggy die, samen met zanger Rayvon, zijn grootste hits naar het Sportpaleis bracht. Een moment waar het publiek duidelijk naar uitkeek gezien de vele smartphones die de hoogte ingingen om het swingende feestje vast te leggen. Het symfonische jasje paste minder bij het genre, maar met songs als ‘Hey Sexy Lady’, ‘Mr Boombastic’, ‘It wasn’t me’, ‘Strength of a Woman’ en ‘Angel’ was het toch even “de fun, de hits” in de concerttempel en werd het voor het publiek steeds lastiger om te blijven zitten.

Louis Philippson kwam daarna nog langs voor een derde passage met publieksfavorieten. De medley met o.a. ‘Money Money Money’, ‘Bella Ciao’, ‘Pedro’, ‘Sway’ en ‘Hit The Road Jack’ bracht de handen van het publiek weer op elkaar dat ook geregeld de zang voor zijn rekening nam. Het kippenvelmoment van de avond moest dan nog komen wanneer ‘Music’, John Miles’ onofficiële anthem van the Proms, luidkeels werd meegezongen en door het publiek beloond werd met een gedeeltelijke staande ovatie.

Niels Destadsbader en Emeli Sandé in Night of the Proms 2024

Niels Destadsbader deelde even later mee dat het niet zijn gewoonte is om in het Engels te zingen, “maar dat hij voor deze artieste toch graag een uitzondering maakte”. ‘Beneath Your Beautiful’, de song van Labrinth en Emeli Sandé, was misschien iets te hoog gegrepen voor Destadsbader, die zichtbaar hard moest grijpen naar de hoogste noten, maar de zoveelste wereldsong van Sandé horen met het indrukwekkende orkest was wederom een feest.

Daarna was het de beurt aan Louise Goedefroy, winnares van The Voice van Vlaanderen 2022, om met ‘Die with a smile’ (Lady Gaga en Bruno Mars) het Sportpaleis in te palmen met haar indrukwekkende, soulvolle stem.

Louise Goedefroy in Night of the Proms 2024

Minder indrukwekkend was de passage van Dave Stewart, één helft van Eurythmics, die een reeks hits van het Britse popduo uit de jaren-80 bracht. Niet met Annie Lennox, maar wel met de Australische Vanessa Amorosi op vocals. ‘Here Comes The Rain Again’ viel, ondanks de indrukwekkende uithalen van Amorosi en de rijke orkestratie, toch wat dood in de zaal. Het helpt dan niet wanneer een ietwat apathische Stewart met een bindtekst als “Het was al een lange avond hé” nog maar weinig enthousiasme toonde. En dat had ook z’n effect op het publiek dat ‘Must Be Talking To an Angel’ beloonde met een beleefdheidsapplausje. Hetzelfde kan ook gezegd worden over ‘The Miracle of Love’ dat, ondanks een leuk trucje met de lichtbalken, een inkakmoment werd en een deel van het publiek de tijd rijp vond om even z’n socials te checken. Recensie - Night of the Proms 2024

Stewart bleef op een onderkoelde manier het publiek aanspreken waarbij zijn oproep om bij ‘Sisters Are Doin’ It for Themselves’, nochtans groovy gebracht met een mooie rol voor de strijkers en kopersblazers, straal genegeerd werd. Pas bij haar zoveelste poging kreeg Amorisi toch een klein kwart Sportpaleis op de been. Het was pas wanneer de riff van ‘Sweet Dreams’ in de zaal werd gedropt, dat de Antwerpse concerttempel toch een keertje ontplofte met een Eurythmics-song en er uiteindelijk toch een soortement ‘Nationaal Meezingmoment’ ontstond als afsluiter van de avond.

Dave Stewart in Night of the Proms 2024

‘Night of the Proms’ bewees opnieuw waarom het een vaste waarde is in de concertkalender. De combinatie van klassieke muziek en pophits, uitgevoerd door topartiesten, zorgde voor een heerlijke avond (135 minuten!) die voorbij vloog. Volgend jaar blaast het evenement 40 kaarsjes uit en deze 38ste editie van het muziekfeest voelde al aan als een mooi opstapje naar die – hopelijk – extra feestelijke editie die eind november 2025 het Antwerpse Sportpaleis zal vullen.

Slotapplaus Night of the Proms 2024

‘Night of the Proms’ is dit weekend nog te zien in Sportpaleis Antwerpen.
Voor de laatste tickets: www.nightoftheproms.be.

Gezien op vrijdag 22 november 2024 in Sportpaleis Antwerpen.