Theatergroep Aluin stelt zichzelf ten doel om in haar voorstellingen oude verhalen af te stoffen en hun tijdloze betekenis terug te geven. Dit seizoen is het de beurt aan ‘De Hollanders’, een toneelproductie, waarin zeven oude Nederlandse toneelstukken zijn bewerkt tot een sprankelende theatervoorstelling. Het is de bedoeling dat dit ‘wagenspel’ komend jaar op vele verschillende plaatsen en verschillende festivals te zien zal zijn. Maar het knusse Theater Kikker in Utrecht is in ieder geval de plaats waar ‘De Hollanders’ op 23 december in première gaat.
Me te moeten verdiepen in de Klassiekers van de Nederlandse literatuur op het middelbaar onderwijs, vond ik echt een crime. Ik hield van lezen, was ook echt wel geïnteresseerd in de verhalen over Mariken van Nieumeghen en Betje Wolff en Aagje Deken, maar het onbegrijpelijke taalgebruik sloeg mij alle moed uit de literaire schoenen. Tot op de dag van vandaag begrijp ik niet, waarom deze nauwelijks te doordringen werken zo’n aanslag mogen plegen op iemands leesmotivatie. ‘De Hollanders’ is dan ook een geschenk uit de hemel om deze verhalen toch het podium te geven dat ze verdienen.
Gabby Bakker, Boris van Bommel, Jilles Flinterman en Maxime vandommele zijn de vier acteurs die anderhalf uur lang voor een vlotte aaneenschakeling van ’s Neerlands meest klassieke werken zorgen. Op het podium staat een wagen van waaruit zij de meeste toneelstukken met eenvoudige kledingstukken en rekwisieten beginnen. Behalve het eerste verhaal. “De Val van Lucifer” begint tussen hemel en aarde, op de tribune tegenover het publiek. In vlotte, begrijpelijke dialogen, waarbij op het juiste moment toch ook weer wordt teruggeschakeld naar de originele oud-Nederlandse teksten, spelen de acteurs hoe ‘het kwaad’ zijn klauwen op onze aarde uitgeslagen heeft en altijd bezig is terrein te winnen.
Het is één van de vele tijdloze thema’s die deze middag in de voorstelling langs zullen komen en die bewijzen dat deze oeroude stukken onderwerpen aansnijden die nog steeds actueel zijn. Na ‘Lucifer’ worden we meegenomen het ‘Abele spel’, waarin Lancelot de hoofdrol speelt. Vriendschap, list, bedrog, achterklap en liefde, al dan niet beantwoord, passeren de revue in Mariken van Nieumeghen, De Spaanse Brabander, Warenar en Liefde in het Lazarushuis. Elk verhaal wordt kort ingeleid met behulp van een verrassend stukje muziek of een andere theatrale vorm. Met typetjes, stemmetjes, kleding en vernuftige geluidseffecten halen de spelers alles uit de kast (of liever, uit de wagen) om een luchtig en humoristisch schouwspel te creëren. Het is alsof je in Roald Dahl’s ‘Gruwelijke Sprookjes’ bent beland en dat maakt ‘De Hollanders’ zo aantrekkelijk om naar te kijken.
Het is te hopen dat Theatergroep Aluin met haar ‘rode wagentje’ niet alleen opduikt op theaterfestivals en marktpleinen, maar vooral ook op vele schoolpleinen van middelbare scholen. Om de voorstelling te begrijpen hoef je de verhalen nog niet per sé te kennen, maar ‘De Hollanders’ daagt wel uit om het later nog eens over deze stukken te hebben, het spel te analyseren en de teksten te herlezen. Deze voorstelling heeft het absoluut in zich om de drempel naar oud-Nederlandse literatuur voor vele doelgroepen te verlagen. Op die manier zorgt Theatergroep Aluin ervoor dat de Nederlandse theaterklassiekers toch aan een breed publiek kunnen worden getoond.
‘De Hollanders’ is nog tot 29 december te zien in Theater Kikker. Theatergroep Aluin biedt daarbij ook nog een contextprogramma over de thema’s in deze voorstelling aan.
Op de website www.aluin.nl vindt u hier meer informatie over. Ook staat de Theatergroep van 4 t/m 7 juni 2020 op het buitenpodium van Podium Hoge Woerd. Een verrassend leuke aanrader!
Gezien: 23 december 2019 Theater Kikker Utrecht
‘De Hollanders’ een mirakels spel!
