“Na The Godfather, The Terminator en The Dark Knight is er eindelijk de sequel op ‘De man die zijn haar kort liet knippen’,” zo kondigde theatercollectief DE HOE ‘De Nieuwe Man’ aan, hun allereerste voorstelling sinds de fusie tussen Hof van Eede en de KOE. In de originele voorstelling komen een man en een vrouw samen in een restaurant. Toen was het 2004: Harvey Weinstein was nog een succesvolle producent, de term mansplaining bestond nog niet en zelfs hoesten in de openbare ruimte was nog onschuldig. 18 jaar later verheugen we er ons vooral op dat we opnieuw zonder testen, coronacheck-apps of CST’s en mondmaskers in een theaterzaal kunnen zitten.
In de oorspronkelijke voorstelling van de KOE zagen we een schrijver (Peter Van den Eede) en een actrice (Natali Broods) telkens opnieuw afspreken in de lounge van een hotel. Het werd een mentale uitputtingsslag. Ze zijn krankzinnig verliefd op elkaar, maar de angst om alles kapot te maken, belette hen die liefde te consumeren. Tot in het absurde analyseerden ze een mogelijke relatie, een mogelijk verleden en een mogelijke toekomst.
‘De Nieuwe Man’ start bijna twee decennia later. De twee komen elkaar opnieuw tegen en dat in een wereld die stevig veranderd is. Maar op 18 jaar tijd veranderen mensen ook. Hoe overleeft een krankzinnige liefde de tand des tijds? Gaat die liefde wankelen? Blijven de droombeelden overeind staan of zorgen bepaalde levenskeuzes ervoor dat herinneringen herzien moeten worden? ‘De Nieuwe Man’ is alleszins een interessante studie over oude, allesomvattende liefde en hoe de tijd het beeld van die liefde alleen maar verder kritiekloos heeft geïdealiseerd. Met social media die dat droombeeld in stand kunnen houden, kunnen versterken of doen aanwakkeren. “Ja, die Facebookposts waren voor u,” dixit Natali.
Naar aanleiding van de 30ste verjaardag van de KOE ging het gezelschap grasduinen in hun verleden via hernemingen en herwerkingen. In deze voorstelling gaan de spelers echter ook graven in het geheugen van hun gezelschap, gaan ze in gesprek met hun verleden en hun eigen repertoire. Dit zorgt voor fraai teksttheater waarbij de vierde wand geregeld doorbroken wordt. De hilarische openingsscène is tekenend hiervoor. Broods en Van den Eede zoeken eerst uit waar ze zich ergens bevinden – “Zitten wij nu niet onder het podium?” – lokaliseren vervolgens een lichtknop waarna ze het scènebeeld kritisch bespreken terwijl ze terugdenken aan hoe het er in de oorspronkelijke productie uit zag. Wat volgt is een hilarische dialoog over hoe dit nu een installatie of een performance is.
Het grootste deel van ‘De Nieuwe Man’ levert dan ook een bijzonder sprankelend en fascinerend samenspel tussen de perfect timende Van den Eede en Broods, die op haar beurt een dijk van een karakterontwikkeling op het toneel brengt. De dialogen zijn scherp en ondanks het statische scènebeeld ligt het tempo hoog. De aanwezigheid van een, in eerste instantie, zwijgend toekijkende derde persoon (Willem de Wolf) zorgt voor een extra intrigerende factor.
Wanneer het conflict zich uiteindelijk uitrolt en er o.a. ook een politiek motief blijkt mee te spelen (in de vorm van het extreemrechtse Lega Nord), voelt dit eerder gekunsteld aan. De frivoliteit in de tekst vermindert waardoor de voorstelling begint te balanceren op de rand van ietwat té clever te willen zijn. Het tempo zakt en ook de spanningsboog verslapt waardoor het gevoel ontstaat dat er in de 100 minuten durende voorstelling hier en daar nog wat kan gesnoeid worden. Naarmate de voorstelling zich ontplooit begint ‘De Nieuwe Man’ wat meer richting de kamillethee te neigen. Gelukkig zijn er gedurende de voorstelling meer dan voldoende espressoshots aanwezig om stimulerend genoeg te zijn.
‘De Nieuwe Man’ is van 28 t.e.m. 31 maart 2022 te zien in Amsterdam. Voor de volledige speellijst: www.dekoe.be.
Gezien op 9 maart 2022 in kunstencentrum Nona te Mechelen.