Buy website traffic cheap

“Een Leven”, dichter bij leven en dood kan je niet komen



Het intense toneelstuk, van de jonge Britse toneelschrijver Nick Payne, “A Life” uit 2019 heeft acteur Benja Bruijning geïnspireerd tot het maken van de voorstelling “Een Leven”. Bruijning kennen we onder andere van de spannende televisie series “Nieuwe Buren” en “Onderweg naar Morgen” en ook van zijn rol in de film “Alles is Familie”. Nu debuteert hij in het theater met zijn solo voorstelling “Een Leven”.

“Een Leven” gaat over de emotionele worstelingen van een man met twee belangrijke gebeurtenissen in zijn leven. De geboorte van zijn dochter en het overlijden van zijn vader.

Het speelveld is nagenoeg leeg. Beter gezegd, het ís leeg op twee stralen van zand na die vanuit het plafond op de toneelvloer vallen. Deze zand kollommen vormen twee bergjes zoals dat ook in een zandloper gebeurt. Het éne bergje is net even iets hoger dan het andere bergje. Een prachtig beeld van decorontwerpster Lidwien van Kempen. Deze bergjes staan symbool voor het leven wat voorbij komt.

Bruijning neemt ons mee in zijn eigen verwerking van die emoties. Emoties die veel raakpunten hebben met ieder mens.

Een Leven Benja Bruijning (c)Anne van Zantwijk 49

De voorstellig begint met het ophalen van herinneringen aan zijn vader door “De man”. De liefde en het gemis worden al snel voelbaar. Ik voel nu al de aanwezigheid van het publiek niet meer. Het is doodstil in de zaal. Zodra de andere verhaallijnen tot leven komen, lopen de gebeurtenissen dwars door elkaar heen. Vaak met duidelijke overgangen, maar soms met prachtig kleine subtiele wisselingen. Die wisselingen in de tijd zijn altijd duidelijk en zo vreselijk mooi geplaatst in de tekst. Hierdoor voel je de emoties en de gebeurtenissen naadloos overgaan in elkaar. Regiseur Olivier Diepenhorst weet al die scènes prachtig samen te smelten. Verdriet, angst, blijdschap en geluk liggen ook zo intens dicht bij elkaar.

Hoe de aankondiging van de zwangerschap parallel loopt aan de aftakeling van de gezondheid van de vader maken deze twee levensmomenten kwetsbaar. Het ritje in de ambulance na de bloeding tijdens de beginfase van de zwangerschap en de rit in de ambulance als de vader met hartproblemen wordt geconfronteerd, zijn in eerste instantie gelijk in emotie totdat de uitkomst bekend wordt. Deze momenten symboliseren zo mooi de grens tussen leven en dood.

Een Leven Benja Bruijning (c)Anne van Zantwijk 16

Het spel van Bruijning is ontwapenend. Doordat het karakter enigszins wereldvreemd en onervaren lijkt, zijn de emotionele uitingen niet heel erg expressief. De gevoelens liggen veel meer in de tekst dan in de expressie van de acteur. Die subtiliteit raakt mijn persoonlijke gevoelens op een bijzondere manier. Persoonlijke herinneringen met de, daarbij behorende, emoties komen regelmatig spontaan naar boven.

Visueel gebeurt er niet veel in deze voorstelling. Dat zou ook alleen maar afleiden van de intensie van het verhaal. Twee mooie momenten hebben mij wel diep geraakt. Zodra het dochtertje van de man wordt geboren stroomt er een nieuwe levenslijn van zand uit het plafond. Als de vader overlijdt houdt de man zijn hand nog even in het vallende zand en dan stopt het. Ik ben nog stiller dan stil. Hoe mooi kan je geboorte en overlijden symboliseren, zo dus.

Met “Een Leven” heeft Benja Bruijning een prachtig persoonlijke bewerking van “A Life” op de planken gezet. Een intens emotionele solo voorstelling die mij dieper heeft geraakt dan ik had verwacht.

Klik hier voor de speellijst

Je bent pas echt dood als je naam voor de laatste keer wordt uitgesproken.

Gezien op 16 december 2022 Schouwburg Amstelveen