GLUUR Live! Heerlijk gluren bij de buren



Hebben we het niet allemaal, als we door een straat lopen dat we altijd even naar binnen willen gluren? Kijken hoe de woonkamer er uit ziet? Wat doen die mensen? Soms maak ik er zelfs een klein verhaaltje omheen. Annemieke Elstak bedacht met dit gegeven in maart 2020 voor Tg Mangrove het concept voor GLUUR Live! Vanwege de sluiting van alle theaters is deze voorstelling online te bekijken. Zoals de titel van de voorstelling al aangeeft is er niet gekozen voor een vooraf opgenomen stream maar voor live uitgezonden beelden. Dit maakt de voorstelling meer authentiek maar ook kwetsbaar.

Het is oudejaarsavond in Rotterdam en ik kijk binnen in huizen en tuinen van bewoners die, in Coronatijd, zo goed en zo kwaad mogelijk, Oud & Nieuw aan het vieren zijn.

Puur Live foto Catalin Vos 1000

In scène één maak ik kennis met Loes ( Mylène d’Anjou ) en Jonathan van de thuiszorg ( Aron Elstak ). Loes is een echte Rotterdamse vrouw  op middelbare leeftijd.  Door een ongeval is Loes wat minder mobiel en daardoor afhankelijk van de thuiszorg. Als haar vaste vrouwelijke hulp niet kan komen wordt die vervangen door een man.  Ook nog eens een man met een iets donkere huidskleur. Er ontstaat een situatie die hilarisch en ontroerend is. Loes heeft een duidelijke mening en met een mooi plat Rotterdams accent laat ze die ook horen. Jonathan ( Aron Elstak ) pareert al die op- en aanmerkingen van Loes en toont zich een ware professional thuiszorgmedewerker.
Het samenspel tussen d’Anjou en Elstak is magisch. Je voelt het onderliggende ongemak maar ook de genegenheid die langzaam maar zeker ontstaat.

Puur Live foto Catalin Vos 1004

In scène twee gluur ik naar een totaal andere situatie. Geen zoetsappige milde Oud & Nieuw viering, maar heftige  en hete seks. Beelden die op zeer inventieve wijze gemaakt zijn waardoor het gluren nog meer betekenis krijgt. Jessie
(Annemieke Elstak ) heeft een bijzondere vrijblijvende relatie met Thomas (Ferry Spigt ). Thomas heeft echter een relatie met Robin ( Derk Oudshoorn ). Als Robin toch eerder thuis komt van zijn werk in de luchtvaart neemt het verhaal in een rap tempo ontzettend veel verschillende wendingen aan. Deze scène grijpt mij echt naar de keel, verschillende keren zit ik op het randje van mijn stoel.  Zo heftig word ik deze scène ingezogen. In deze scène versterkt de combinatie van het spel, het lichtontwerp ( Vincent Andriessen )  en het camerawerk (Omar Elstak en Katalin Vos ) voor een heel intense beleving als gluurder. Het is een soort van “je bent er wel en toch weer niet” gevoel.

Dan is er ja hoor... een echte pauze. Ik moet hier wel een beetje om lachen. Maar gezien de heftigheid van scène twee is deze pauze ook wel op zijn plaats. Netjes wordt er aangegeven hoe lang de pauze nog duurt en er is tijd genoeg om wat te drinken te pakken. Het is toch net echt theater.

Puur Live foto Catalin Vos 1001

In scène drie mag ik gluren in de tuin van Yvonne en Frank en hun gezin.  Yvon ( Daniëlle Meijboom ) en Frank ( Bas Moser ) organiseren samen met hun drie kinderen Maud ( Jill Zonnenberg ), Stijn ( Finette Mitgenberg ) en Suzy ( Zara Vatres ) een winter BBQ op deze oudejaarsavond. Yvonne is erg bezig met de Corona Regels en de oliebollen. Maud is net 18 jaar geworden en heeft hele andere plannen vanavond. Frank is erg druk met zijn telefoon. Als Oma Bep ( Anneke Klerks ) en nichtje Britt ( Femke van Rijsbergen ) arriveren is de chaos bijna compleet.

In het verloop van deze scène komt alles op een briljante manier bij elkaar. De emoties vliegen alle kanten op. Mijn sympathie voor sommige spelers wisselt constant. Dan vind ik Frank, zoals Oma  Bep zegt, ook een klaphark en enkele minuten later begrijp ik zijn gedrag volkomen. Ik heb ogen en oren te kort om alles en iedereen te kunnen volgen. Zoals een echte gluurder dat ook zou hebben. De diverse karakters worden zo goed gespeeld dat ik zelf binnen zo’n korte tijd meteen al van ze ben gaan houden.

Dat de techniek hier en daar niet perfect is, microfoons die uitvallen,  soms matige beelden heeft bij mij in eerste instantie wel mijn wenkbrauwen doen fronsen. Maar in tweede instantie geven deze onvolkomenheden in de techniek juist een extra bijdrage aan het gluren gevoel.

Zoals ik al bij AMOR FATI heb geschreven, online voorstellingen maken kan heel vernieuwend zijn.  Maak geen droge registratie van het verhaal maar til het op naar een andere niveau, wees creatief. Tg Mangrove is het gelukt om mij, als kijker, te boeien, te verbazen en vooral te raken. Ik ben blij dat ik vanavond mee heb mogen gluren. Co-regisseurs Annemieke Elstak en Michelle van Daalhoff hebben een mooi product gecreëerd. Ik hoop dat dit soort ideeën verder uitgebouwd gaan worden in de toekomst.


Gluur Live! Is de afscheidsvoorstelling van Tg Mangrove. Tg Mangrove gaat verder onder de naam Tg De Klassiekers.
Gluur Live! Is nog tot en met 14 februari te zien.
Kijk hier voor kaarten.

Gezien op 7 februari 2021 thuis