Door Marc Smulders / foto's Annemieke van der Togt
In het het delaMar Theater in Amsterdam ging 2 mei de toneelvoorstelling Masterclass in première over het leven van Maria Callas. Opnieuw kruipt Pia Douwes in de huid van de legendarische operazangeres. In 2011 speelde Douwes ook deze rol. Deze keer wordt zij bijgestaan door Michelle van de Ven (onlangs nog te zien in het fantastische Little Women) als sopraan Sophie de Palma, Amy Egbers (bekend van het tv programma Aria) vertolkt de rol van sopraan Sharon Graham en Mark Roy Luykx (Enjolras in Les Misérables) is de tenor Anthony Candolino. De pianist Manny Weinstock wordt gespeeld door Kees van Zantwijk. Florus van Rooijen is als technicus en toneelmeester te zien.
Masterclass is het bekroonde toneelstuk van de Amerikaanse Terrence McNally en was met succes op Broadway te zien en won in 1996 onder andere de Tony Award voor Best Play. In Masterclass confronteert Maria Callas, drie van haar opera-studenten, op genadeloze wijze met hun muzikale tekortkomingen. Callas pepert haar pupillen haar kritiek in met een boosaardig gevoel voor superioriteit. Haar opvattingen over tekst en interpretatie zijn raak maar komen hard aan bij de studenten.
De noodzaak om je voor te bereiden, in te leven en persoonlijk te zijn. Getergd en ontmoedigd door het talent van haar leerlingen, vecht Callas met haar eigen emoties uit haar verleden. Masterclass wordt ondersteund door muziek van Verdi, Puccini en Bellini.
Douwes speelt Callas magistraal: haar timing, tekstbeleving en mimiek zijn van ongekende klasse. Datgene wat Callas probeert over te brengen aan haar studenten laat Douwes in elk facet van haar spel zien. Douwes bewijst opnieuw dat zij een allround actrice is van wereldniveau. Haar studenten krijgen ieder de kans om hun rol in te kleuren en daarmee te overtuigen in hun spel: van de Ven als de onzekere en angstige de Palma is aandoenlijk, Egbers die Callas confronteert en van tegengas voorziet en Luykx die als flirterige tenor Callas weet te raken met zijn zang. Van Zantwijk stelt zichzelf als pianist Manny telkens opnieuw braaf voor en toneelmeester Van Rooijen laat zich niet gek maken en blijft de rust zelve bij de eisen van de diva.
Het creatieve team van Masterclass bestaat uit Frank van Laecke (regie), Allard Blom (vertaling), Arno Bremers (decor/kostuums) en Marc Heinz (lichtontwerp). Allen chapeau voor hun bijdrage want alles
vloeit en oogt fantastisch. Masterclass is een heerlijk onderhoudend toneelstuk met vlijmscherpe dialogen, het heeft vaart en humor. En met name dat laatste is de verdienste van de gehele cast, want alleen met het juiste tegenspel kan Douwes boven zichzelf uitstijgen.
Is er dan geen kritische noot? Ach, het script doet wellicht geen recht aan het soms tragische leven van Callas, haar moeizame familieverleden, haar stijd naar de top, haar hunkering naar liefde of als Aristoteles Onasis haar dwingt tot abortus en haar vervolgens inruilde voor de weduwe van de Amerikaanse president John F. Kennedy, Jacqueline Kennedy. Maar is dat erg? Nee. Haar levensverhaal wordt
bewust niet groots uitgelicht maar zou prachtig materiaal kunnen zijn voor een musical.
Masterclass is de laatste première van het jaar, maar zeker niet de minste, laat je onderdompelen in deze kwaliteitsvoorstelling, nog te zien tot en met medio juni:
Klik hier voor de speellijst en tickets
Gezien op 2 mei 2024 DeLaMar theater Amsterdam