Trapeze, prachtige tragische komedie



Geen amok in de nok 

Wat gebeurt er als twee trapezewerkers, boven in de nok van de circustent, er achter komen dat ze best wel veel van elkaar verschillen? Niet alleen in hun persoonlijke ambities maar ook  hun opvattingen over circustradities. 
Kees Prins en Roel Bloemen schreven, met dit gegeven, de voorstelling “Trapeze”. Deze voorstelling  29 september in de Leidse Schouwburg in première is gegaan.

Zoals ik al zei het verhaal speelt zich af boven in de nok van de circustent. 
Bert ( Bas Hoeflaak ) is al boven en zit op de trapeze brug. Bas heeft zijn telefoon meegenomen en wordt gebeld door zijn vriendin. Een leuke vondst want het geluid van de telefoon lijkt in eerste instantie uit de zaal te komen.
Deze eerste scène geeft meteen al een beetje het karakter van Bert aan. Aftastend, niet zo zeker en vooral niet doortastend. Zodra Henry ( Peter Blok ) ook in de nok aankomt ontstaat er een bijzonder gesprek tussen deze twee mannen.
Henry is de oude rot uit het vak en wilt het liefst de oude circustradities in ere houden.  Bert heeft een bepaalde boodschap voor Henry maar om veiligheidsredenen wilt hij die pas na de act met hem gaan delen.

Trapeze scenefoto foto Annemieke van der Togt 8

Het is mooi om te zien hoe Kees Prins ( Regie ) de twee verschillende karakters op langzame manier steeds meer van elkaar laat verschillen. Eerst staan ze nog als twee, geroutineerde, collega’s klaar om het publiek te laten genieten van hun act. Langzaam maar zeker ontstaat er steeds meer onderliggende wrevel tussen de twee mannen. De opbouw hier naar toe gaat zeer geleidelijk. Hierdoor wisselen humor en tragiek telkens van plek en weet ik soms niet of ik nu moet lachen of niet.  Plaatsvervangende schaamte voel ik na de scène over de zelfmoord van de clown, als ik weer enorm moet lachen om de reactie van Henry.

De humor in “Trapeze” schurkt regelmatig tegen de, tegenwoordige, WOKE grens aan, en gaat er op geweldige wijze regelmatig flink overheen. Hierdoor worden de karakters van de twee mannen sterker en het verhaal veel intenser. Dat Henry het niet zo heeft op zijn collega’s uit het Oostblok wordt op perfecte wijze gespeeld. De, daar bijbehorende, foute aannames vormen een schitterend contrast.

Trapeze scenefoto foto Annemieke van der Togt

De inzet van “Het meisje van de planning” brengt de nodige extra spanning mee in de conversaties tussen de twee mannen. Als Henry er eindelijk achter komt wat Bert hem nu wil vertellen schiet het verhaal qua kracht omhoog.

Bas Hoeflaak en Peter Blok zorgen ervoor dat ik, ondanks dat er op het toneel verder niet extreem veel gebeurt, voor de volle 100% in het verhaal gezogen word. Mijn fantasie werkt de hele voorstelling op volle toeren mee.  

“Trapeze” is een voorstelling vol met komische momenten, maar ook met heerlijke tragiek.  
Het plot is echt zeer onverwachts en totaal niet voorspelbaar.

Klik hier voor de speellijst

Gezien op 29 september 2022 in de Leidse Schouwburg