Warning: file_get_contents(/home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/templates/system/css/system.css): Failed to open stream: No such file or directory in /home/vhosts/theaterparadijs.nl/httpdocs/plugins/system/route66pagespeed/lib/css.php on line 48
Recensie - 'Assisen Live - De Priestermoord'

Recensie Assisen Live De Priestermoord

Voor een volledig waarheidsgetrouw moordproces ben je bij ‘Assisen Live – De Priestermoord’ aan het foute adres. Om de lachers op de hand te krijgen, is de sereniteit soms ver zoek in de rechtszaak. Leg je dat naast je neer, dan kan je rekenen op een avondje heerlijk entertainment – met een nazinderende epiloog – gebracht door een topcast.

 Recensie Assisen Live De Priestermoord
Door Robin Peeters / Foto’s: Steven Hendrix

Recensie Assisen Live De Priestermoord

Regisseur Tijl Dauwe valt met de deur in huis bij de start van deze nieuwste telg uit de ‘Assisen Live’-theaterreeks van Backstage Producties. De kerkelijke gezangen waarmee het publiek in het Antwerpse Theater Elckerlyc werd ontvangen, vielen plots weg en maakten plaats voor de begintune van de voorstelling en voor een videofragment als inleiding op de moordzaak. Recensie Assisen Live De Priestermoord

Sieg De Doncker en Dominique Van Malder in Assisen Live

De zaak van vanavond: de moord op de 32-jarige priester Hugo De Groote (Sieg De Doncker). De charismatische en populaire priester werd in de sacristie van zijn kerk levenloos aangetroffen, de schedel ingeslagen met een kandelaar. Alles wijst in de richting van de 51-jarige slager Robert Verkest (Dominique Van Malder).

De Groote was modern, was populair bij de jongeren en zou zich niet al te hard houden aan een celibatair leven. De slager, oorspronkelijk erg gelovig totdat diens vrouw aan een slepende ziekte overleed, zou – volgens de procureur (Barbara Sarafian) – de priester vermoord hebben nadat hij te weten kwam dat zijn 18-jarige dochter, Sofie Verkest (Tinne Oltmans), een relatie met hem was begonnen. Aan het publiek om in deze ‘Assisen Live’ wederom te fungeren als volksjury en te oordelen over de schuld of onschuld van de beklaagde. Recensie Assisen Live De Priestermoord

Sieg De Doncker en Dominique Van Malder in Assisen Live

Zo waarheidsgetrouw mogelijk gaat het proces van start: uit respect voor het Hof gaat het publiek rechtstaan, de beklaagde komt ongeboeid binnen en de gebruikelijke procedures worden door de voorzitter overlopen. Een puik spelende Katelijne Verbeke maakt als voorzitter duidelijk dat ze sereniteit eist tijdens de assisenzaak, al blijkt dat vanaf het begin niet evident te worden. Wanneer de beklaagde het woord krijgt, reageert die immers geïrriteerd omdat hij zijn verhaal niet nog eens wil doen en blijft hij zich geregeld opwinden over het verloop van de zaak. Wanneer het vanuit de voorzitter rustig klinkt “Vertel verder, meneer Verkest”, reageert die bits met “Ik wil wel, maar u onderbreekt mij constant”. Qua respect richting het Hof kan dit tellen. Het is allemaal best geestig – en Van Malder vertolkt de rol van de kortgelonte Robert Verkest uitstekend – maar het ondermijnt ook de geloofwaardigheid die enkele minuten ervoor werd opgebouwd. Recensie Assisen Live De Priestermoord

Recensie Assisen Live De Priestermoord

Bij de eerste twee getuigen is er ook weinig sereniteit te bespeuren. Wanneer de dochter van de beklaagde komt getuigen, ontaardt dit in een geroep en getier in elkaars richting waarop die woedend vanachter de beklaagdenbank in de richting van zijn dochter stapt.

Ook weinig rust bij pastoraal medewerkster Rosa Kloet die met euroshopper en al aan de getuigenbank verschijnt. Het personage van babbelzieke vrijwilligster is een kolfje naar de hand van Myriam Bronzwaar die vooral weet te overtuigen wanneer haar rol veel meer betekenis krijgt in de tweede akte. Wanneer de voorzitter zelf de getuige letterlijk terug op haar plaats moet duwen of wanneer Kloet haar gebruikte zakdoek in de mouw van diezelfde voorzitter duwt, wordt het echter van het goede te veel. De lachers krijgt deze ‘Assisen Live’ zo vlot op de hand, maar de geloofwaardigheid krijgt de ene knauw na de andere. Recensie Assisen Live De Priestermoord

Tinne Oltmans en Myrian Bronzwaar in Assisen Live

En op zich heeft de voorstelling deze snelle lach helemaal niet nodig. Het cynische steekspel tussen de procureur en de advocaat van de beklaagde (Roel Vanderstukken) is immers al geestig genoeg om voldoende gepaste luchtigheid te brengen. Het samenspel tussen Sarafian en Vanderstukken is bovendien top. Een klein moment waarop een recentelijk persoonlijk drama in het gezinsleven van de advocaat ter sprake komt tijdens een pauze in de zitting, wordt hierdoor meteen één van de mooiste, menselijke momenten in de voorstelling.

Tinne Oltmans in Assisen Live

In de tweede akte neemt het script van Peter Römer en Frank Van Laecke gas terug op komisch vlak en toont de tekst zich op z’n sterkst door moeilijke thema’s niet uit de weg te gaan: abortus, euthanasie en de wanpraktijken binnen de Kerk. De voorstelling krijgt meteen een intrigerender elan wanneer de assisenvoorzitter de moord beschrijft met behulp van het verslag van de wetsdokter. De Doncker staat met ontbloot bovenlijf op de scène terwijl langzaamaan bloed vanuit de hoofdwonde op zijn lichaam sijpelt. Het is een formidabel geënsceneerde binnenkomer en een voorsmaakje op de suspense die nog zal volgen. Recensie Assisen Live De Priestermoord

Recensie Assisen Live De Priestermoord

Suspense die wordt opgebouwd door de sterke vertolking van Bob De Moor als pastoor De Bie, de derde getuige die het publiek in de eerste akte te horen krijgt. In het tweede deel slaagt De Moor erin om zijn personage geleidelijk te transformeren van warme volksfiguur tot volstrekt onuitstaanbare egoïst dankzij enkele snedige flashbacks. En dan zijn er nog de slotpleidooien die uitmuntend gebracht worden door Sarafian en Vanderstukken – je kon een speld horen vallen – en het voor het publiek extra lastig maken om een oordeel te vellen.

Recensie Assisen Live De Priestermoord

Want vooral in de tweede akte slagen scriptschrijvers Römer en Van Laecke erin om te doen waar ze zo goed in zijn: intriges opbouwen en de gerede twijfel zachtjes laten binnensluipen. In combinatie met de prima regie van Tijl Dauwe ga je dan toch gewoon vlot mee in het verhaal en vergeet je haast het ongeloofwaardige verloop van de eerste akte. De werkelijk fantastische epiloog – een zucht van verbazing ging door de zaal – blijft nazinderen en zorgt ervoor dat het publiek bij het verlaten van de zaal nog duchtig blijft nakaarten. Dan heb je als makers je doel toch uitstekend bereikt? Recensie Assisen Live De Priestermoord

‘Assisen Live – De Priestermoord’ is nog tot en met 15 juni te zien in Theater Elckerlyc in Antwerpen. Daarna reist de voorstelling op 22 juni naar Hasselt en op 28 en 29 juni naar Gent. Info en tickets: www.backstage-producties.be

Gezien op zaterdag 31 mei 2025 in Theater Elckerlyc te Antwerpen.

Recensie Assisen Live De Priestermoord

Recensie Assisen Live De Priestermoord

Recensie Assisen Live De Priestermoord